Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.


Så kom då äntligen den stunden, då jag satte ner foten kring både titel och förlag. Efter nära tre års arbete kan det sammanfattas så här enkelt:

Gul jonne
Biografisk roman 
e-bok, ljudbok och mjukband
Om Henrik Wismar Törnqwist
© Bente Kaj Henriksson, manus & illustrationer 
Frans Liljenroth, uppläsare & ljudjingel 
Perspektiv förlag, Solna 2023

Nu kör jag producerandets racerbil så det ryker, med en tajt tidplan i känslomässig bergochdalbana. För jag tänker mej att Gul jonne passar fint att ha med sig i hängmattan i sommar. 


Beslutsfest

Men först skulle BESLUTET firas och uppmuntras av oss närmast sörjande. Tidigare i vår köpte jag löjrom och byxfiléad abborre av en tentamensvärdskollega med fiskevatten i Obbola i Västerbotten.

Henrik lagade en festmåltid av det. Förrätt - toast med löjrom och/eller skakenröra. Varmrätt - stekt abborre, portobello, mild krämig palsernacksås och kokt potatis. Till det genomgående champagne. Jag fixade annorlunda äppelpaj med glass, amaretto och kaffe. I all enkelhet. Skål.

Olika sidor av myntet
En annan sida av myntet är ekonomin, den är inte så uppmuntrande. Det här blir bra mycket dyrare än vad jag diffust tänkt mej, trots att jag gör så mycket själv. Det ser svårt ut att få tillbaka pengarna på två år, men backar gör jag inte. Man kommer inte långt om man inte satsar och riskerar något. Och även mediokra böcker eller till och med dåliga böcker har getts ut med framgång. Det värsta som kan hända är att boken möts med monumentalt ointresse. Men jag riskerar inte att bli hemlös, bara fattigare. Och flera lärdomar rikare.

Förutom författare och illustratör, har jag gått och blivit förläggare, redaktör, ekonomidirektör, projektledare och chef för marknadsavdelningen. Så som det är för oss egenföretagare. Vi är allt i ett och då kan det bli lite mycket ibland, som till exempel nu.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Reservdelsmänniska 1