En berättelse om en berättelse, del 4.

Mitt lärprojekt går framåt. 

Jag behärskar att skriva filmmanus i ett program avsett för ändamålet och jag behärskar grunderna i ljud och videoredigering. Hittils har lärdomarna inte kostat mej ett enda öre. 

Men så var det den obehagliga frågan. "Vad ska jag ha de här kunskaperna till?" Eller rättare "Hur ska jag kunna lansera min bok så den når många utan att jag slipper vara handelsresande i egna texter, föreläsa och mingla och så det inte kostar skjortan?

När jag googlade på Digital boklansering började det hända grejer. Jag minns inte riktigt hur det kom sej, men plötsligt dök dom upp, de två bokstäverna Q och R som står för Quick Respons. En hel kunskapsocean vällde över mej. 

Med ens fick jag ett svar, med QR jag kan använda mitt nya kunnande och experimentera med att nå olika målgrupper och kicka det hit och dit. 

QR bäddar in vad som helst av information - dokument, bild, ljud, video - bara den är digital. Eller omvänt, du kan ha dokument, bild, ljud och/eller video och göra länken till QR. Lätt att sprida. 

När jag googlade fann jag QR-experiment inom förskola och skola mest intressant. Inom boklansering fanns inte mycket, mest bara QR till en boks innehållsförteckning. 





Jag har lärt följande om QR. Hittills.

QR för all digital information. Dokument, bild, ljud, video. De kan blandas, tex till en talande bild eller en video med musik. 

Det finns (statiska) QR-koder och dynamiska QR-koder. Det är som att ha ett möblerat rum (den digitala informationen) där QR-koden är dörren till rummet. Med dynamisk QR kan rummet möbleras om utan att dörren måste bytas. Med statisk QR-kod måste dörren göras om och informationen måste distribueras på nytt.

QR i flera led. Man kan göra en bild med en QR-kod som leder till något annat med en QR-kod som leder till... etc. Det går alltså att steg för steg berätta med QR.

Kostnad. De flesta leverantörerna tar betalt för den mängd QR-koder som planeras med ett prenumerationsförfarande, alltså en summa per månad. Men jag har hittat en som tar bara några tior för appen och sen inget mer.  (Om jag nu har läst rätt). Cloud QR heter produkten och Digitalt Hjärta AB står bakom och dom har utvecklat sitt utbud med tanke på förskola och skola. Så förtjänstfullt och inspirerande.

Användningsområdena är hisnande många. Inom bokvärlden börjar QR användas på bibliotek och barnboksprojekt. 

Innehållet i budskapet avgör om läsare vill öppna och sprida. Däri ligger både hinder och möjligheter och det är en utmaning att göra QR-användningen mer attraktiv.

Som boklanseringsverktyg verkar QR vara i sin linda. Det skulle jag vilja sätta P för.


PS. Om du inte har nån QR-skanner i mobilen eller paddan, så råder jag dej att gå in där appar finns och ladda hem Cloud QR skanner. Den är gratis. Och börja använd den. DS.


. . . 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1