Berättelsen om en berättelse, del 6. Y


Frustration

Vet inte var jag ska börja på det som kan sammanfattas som frustration. 

Sedan jag lämnade in manus till 17 förlag den 4 november har jag varit fullt sysselsatt med planerna på digital utgivning. Merparten av förlagen har refuserat, standardrefuserat genom att säga tack men nej tack. Men inte alla. Några av mina absoluta favvo-förlag har inte svarat än och jag när ett - mycket svagt men dock - hopp. 

Parallellt med detta hopp tar jag höjd för att bli egenutgivare och kollar upp vad det skulle innebära mer konkret. Egenutgivning av pappersböcker har jag erfarenhet av, men inte digitala böcker. Nu befinner jag mej i ett Y, med vägval där jag bara delvis har makten över valet. Utgivning av etablerat förlag (som inte svarat) eller egenutgivning (där jag behöver lära ett och annat om det digitala innan det kan bli verklighet). I väntan på att jag vet händer följande.

Lansering

I höstas sysselsatte jag mej med grubblerier kring digital lansering.  

Publicering och distribution

Nu efter nyår har jag studerat möjligheterna till publicering & distribution med tanken att jag själv står för de digitala filerna. Lågbudget alltså. Förtjänsten är royalty på styckeförsäljning och på strömmandet.

Dessa företag, tre - fyra stycken, hjälper till att distribuera till nätbokhandeln, tex Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln t ex, för styckeförsäljning och till strömningsföretagen, tex Storytel, BookBeat och Nextory, för att ingå i deras prenumerationstjänster av e- och ljudböcker.  

Men strömningsföretagen tecknar inte längre avtal med småskuttar, den dörren är stängd. Och det är här man vill vara. Det är här distributionsföretagen kommer in i bilden. De är bryggan för min bok till Storytel, m fl.

Det finns massor av andra hjälpa-till-företag, hybridföretag, men de erbjuder mer omfattande tjänster med sådant jag anser mej kunna klara själv. Sa jag lågbudget?
 
Det har varit en snårig djungel att sätta sej in i. Distributionsföretagen tar såklart betalt, fattas bara annat, och har olika betalnings- och ersättningsmodeller. Det är inte så att det tydligt står på deras hemsidor vad som gäller. För att räta ut frågetecknen har jag frågat runt i olika författargrupper på FaceBook och fått divergerande svar. Detektivarbete har det varit och jag har kommit någorlunda i mål med den utredningen. Jag har kommit fram till att välja en högre anslutningsavgift och en lägre procentuell andel av försäljningen till distributionsföretaget, alltså en högre provision på försäljningen till mej, och jobba för att försäljningen blir god. 

Med det gjort tyckte jag mej ha koll på läget.


Digitalisering av manuset

Nästa steg är att kunna gör de där digitala filerna själv. 

E-boken
Jag köpte en bok SKAPA EN EBOK MED JUTOH för flera år sedan och den har jag lusläst flera gånger och jag vet att jag ska göra EPUB-fil av manuset. Nu var tiden kommen att öppna den boken igen. Men den är tryckt 2017, det är ju jättelänge sen i den här branschen. 
Så jag surfade jag runt, igen, för att förstå om den fortfarande var gångbar. Googlade och kollade Youtube-filmer, och fann till min stora förvåning att jag kan använda manuset som det är i Google doc och därifrån göra EPUB-fil. Det är inte svårare än att göra en PDF-fil. Nu lär jag mej finliret, stycken, innehållsförteckning och sånt. Det går rätt bra. Det ska nog kunna bli en e-bok till slut.

Ljudboken
Manuset ska läsas in och göras till ljudfil. Jag kommit fram till att det ska vara en livs levande riktig röst och god ljudkvalitet. Det får kosta, trots att AI-uppläsning skulle kosta en bråkdel. Jag har en inläsare på G. Filerna ska göras enligt direktiv från distributionsföretaget och naturligtvis har de olika krav. Gäller alltså att veta vem som ska distribuera när man jobbar med att skapa ljudfilen. 

Omslaget
Jag behöver också aktualisera användandet av ritprogrammet Procreate för att göra omslag. ISBN-numret är klart sedan flera år. Jag har en idé om hur det ska se ut, men titeln på boken är inte spikad. Just nu är det rekapitulering av Procreate som är största munsbiten.

Bredare nytta

Jag lär mej annat om digital publicering som kan komma till nytta i andra sammanhang. Nu ser jag det som möjligt att digitalisera våra tidigare fackböcker, som min kollega och jag skrivit och gett ut. Om det får jag skriva i en annan blogg.

Vad betyder Indie? 

Independent, i mitt fall betyder det oberoende förlag, dvs mitt eget förlag. Indie = egenutgivare.

Ska jag ge ut själv, eller? Nu är det bara att vänta på svar från de återstående förlagen. Jag står här i mitt Y utan makt över vägvalet för manusets öde. Min inre motor går på högvarv utan att något egentligen märks. Väntan är inte min bästa gren.


Bloggar i serien


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Berättelsen om en berättelse, del 8 Klarnad sikt, nu kör jag.