Berättelsen om en berättelse, del 8 Klarnad sikt, nu kör jag.

I väntan på besked från förlag har jag tagit höjd för egenutgivning. Och det är en hel del.

Distributör - Axiell Media
Jag tror jag skrev om mitt slit med att förstå vilken distributör jag ska använda för att nå ut till strömningsföretagen och de digitala bokhandlarna. Jag valde Axiell media, för att dom tar en högre entréavgift och lägre provision och att de når biblioteken. Dessutom kan jag själv göra justeringar i e-boken i efterhand. Typ rätta stavfel, förtydliga något och lägga till fler länkar på slutet.

Digitala vykort, blurbar
Jag har skapat intresseväckare, digitala vykort (blurbar) till ett antal målgrupper på Facebook - specifikt inom deras intresseområde. Vykorten, blurbarna, är en flerstegsgrej: en intresseskapande inledning till de olika målgrupperna, klick till ett utsnitt av manus som avslutas med en cliffhanger och klick till info om var boken finns - på strömningsföretagen och internetbokhandlarna. Har redan skisserat ett tjugotal digitala vykort och fler kan det bli. Dom ska också förses med var sin bild.
Min son, som inte alls är i bokbranschen, sa att det är för många klick. Ett räcker. Och så var det det där med Instagram, som jag har konto i men inte använder. Och än mindre Twitter och BookTok och Youtube? 

Bildlogga och bildspråk
Omslaget är bokens logga, den har jag skisserat och ska göra den själv i Procreate. Jag kan nämigen sånt, inte världsbäst, men helt okej. Varje digitalt vykort ska ha sin egen bild och den ska jag framställa på ett sätt så att de tillsammans bildar ett igenkännbart bildspråk.

Vinjettfilm
Jag har skisserat en vinjettfilm på ca 20 sekunder, som jag är mäkta stolt över. Den ska göras av teckningar i stop motion-teknik försedd med en ljudjingel. Som ska framställas. Den är en sammanfattning av hela bokens innehåll (som är omfattande) och lämpar sej för dom som har intresse för hela boken. Facebook och Youtube kan vara en kanal. ?

Ljudlogga och ljudslinga
Ljudloggan hämtar jag från vinjettfilmen. Ska innehålla måsskrik, en melodislinga enligt viss struktur och avlutas med fågelkvitter och en mås som skiter, splatt. Ljudmattan är mittensekvensen i upprepning. Det är bara det att jag inte vet hur jag går från idé till färdig ljudfil. Inte än. Ljudslingan ska höras i ljudboken, i digitala vykorten - och kanske också i e-boken.

Boktiteln 
I julklapp fick jag biobesök av svärsonens mamma. Jag valde Triangle av sadness som vi såg i början av februari. Båda gillade den skarpt. Burlesk och samhällskritisk, berättad med pinsamhet som främsta verktyg. Den har lämnat flera spår hos mej, berättarkonsten, temat och, inte minst, valet av titel.

Namnet Triangle of sadness säger just ingenting om vad filmen handlar om. Det är en liten detalj i en obetydlig del av filmen, nämligen ett parti i tinningen på en manlig mannekäng och han skulle ha uppmärksamhet på den när han gick på catwalken. Men titeln är på något vis symbolisk för filmens budskap. Uppmärksamhet på obetydligheter i den rika världen som de allra rikaste lever i.

Jag har sedan mitt bokprojekts början grunnat på bokens titel och har provat många. Jag har också fått sund kritik för rubriker jag provat. Filmen fick mej att komma in på nygamla kreativa spår. När jag satt och ströläste manuset i sökande efter material till Digitala vykorten passerade jag ett obetydligt parti. Huvudpersonen lär sej cykla på morsans stora gula jonne (cykel), vinglar iväg på den och hans värld vidgas. 

Hm. Där har jag det. Gul jonne. Det är inte en innehållsbeskrivning, däremot en symbol för drivkraften i huvudpersonens vara, att nyfiket vingla ut i världen, ständigt efter nya vyer. Dessutom finns inte den titeln tidigare, vad jag kunnat se, och det är inte oviktigt i sammanhanget. För så är det, det är i det närmaste ogörligt att välja en titel som inte redan finns på flera böcker. Det är ett av mina nya beslut. Titeln är GUL JONNE. Trots att merparten jag pratat med inte vet vad jonne är. Visste du?

Inläsning
Jag har kontaktat en person som jag lärde känna i samband med mitt förra bokprojet (som väntar på att bli av). Han läser in böcker och gör det bra. Kollade av om han var intresserad, och det var han. Vi ska träffas inom kort, på frukostmöte hemma hos mej.

Strategi
Min strategi har utgått från vem jag är, vad jag kan och vad jag vill (nå ut) med en låg budget. Jag ser mej inte som handelsresande i eget författarskap och jag varken orkar eller vill kränga böcker fysiskt. Därför får strategin bli så här:

A) Producera bara digitalt, e-bok och ljudbok, ingen pappersbok.
Lansering via digitala vykort, se ovan, som kan gå från digitalt > viralt. Utveckla greppet successivt när jag ser reaktionerna genom att delta i dialog och snackisar om bokens teman i sociala medier.
B) Traditionellt, dvs releasefest, kontakta media, bokbloggare, bokhandlare och bibliotek i Roslagen och Stockholm, föreläsningar, skolbesök, aktiv på alla sociala medier. You name it. Hit hör också att kränga böcker på mässor, varuhus och marknader.

Jag läste litteratur om egenutgivning och där fokuserades på B). Jag själv tror att A) ger mer. Men osäkerheten växte om lanseringens strategi växte. 

Besked från förlag uteblir
Veckorna gick. Till slut hade fyra månaders väntan på besked från några återstående förlag passerat. Jag blev närmast helt säker på att det var indie som gäller för mej. Men det var då sjutton om dom inte skulle kunna ge besked i alla fall. Jag skrev till de två mest attraktiva med innebörden att i mitten av mars är mitt manus inte längre tillgängligt, då avser jag välja förlag. Ett av dom svarade med vändande post, tack men nej tack och förlåt att svaret dröjt. Det andra förlaget har inte hört av sej alls. Men det är svar nog. Nu VET jag att jag blir Indie, egenutgivare. Det är som att dra ut korken ur flaskan. Så mycket konkret energi som frigörs. Äntligen. 

Lanseringscoach
Det är en hel del att ta itu med nu. Men tänk om min strategi inte är så klok? Tänk om jag fokuserar på oviktiga saker, bara för att jag kan, tex bildspråk och ljud- och bildprofil? Och även om strategin är klok så är det en hel del jag behöver ha koll på rent datatekniskt. 
Insikt: Jag behöver en lanseringscoach med hands-on- kunskap om digitala medier. Och då dök hon upp i mina FB-flöden. 

















Kristina Svensson är en värsting på området, författare till några böcker om egenutgivning, dock med fokus på pappersböcker. Jag tog kontakt, det visade sej att hon för tillfället var i Stockholm. Så vi träffades härom dagen några timmar på Viggbyholms Stationscafé, ett jättemysigt ställe. Effekt: som att komma in från kylan med immiga glasögon och sikten klarnar rätt snabbt i värmen. Hon var en jävul på att fatta snabbt och lyssna fram mej, jag blev alldeles yr.

Hon stöttade mina lanseringstankar att ha fokus på A) helt och fullt inklusive ljud- och bild-karaktäristika och menade att B) förmodligen har liten eller ingen effekt alls, inte värt arbetsinsatsen. I alla fall inte nu, sen kanske. Hon hade en massa tips: ord jag inte bör använda (för jag kan bli portad), antal klick (få), FB budskap skrollas lodrätt och kan ha flera länkar medan de i Insta "skrollas" horisontellt och bara en länk, hashtags mm. Och vill jag nå utlandssvenskar ska jag lägga boken till Amazon och då ska jag öppna konto där och konvertera manuset till mobi. Hon stöttade valet av distributören Axiell Media med samma argument som jag själv har. 

Men så tyckte hon också att jag skulle erbjuda tryckt bok, via BoD (Print on demand) eller låta trycka upp i liten upplaga. För den målgruppen finns, den som inte vill läsa eller lyssna digitalt. Attans!

Supporter?
"Supporters, det är såna som kan hjälpa dej", sa hon. "Du kan vända dej till dom för råd eller tips om det ena eller det andra i lanseringen. Du behöver samla på dom." 

Jaha, ja. Hur gör man det då? Jag vet ju att det finns personer där ute som vill mitt projekt väl och som gärna läser boken när den kommer ut. Känner du igen dej, ser du dej som en supporter? (Inga krav på att du ska gilla det jag skrivit.) Skicka mej en hint i så fall, mail, sms, whatsup eller messenger. Du har redan mina kontaktuppgifter. 
Hjälpsamhet kan leda till att du får en signerad bok som tack. Så småningom.

Instagramkunskap
Jag behöver lära mer om Instagram. Och svärsonens syster är duktig på det. Hon verkar vara en supporter för hon vill gärna lära mej det hon kan och det ska vi göra under en lunchträff till veckan. Check på den.

Målgrupper
Det är grupper som kan vara intresserade av delar av manuset. "Dom som finns som FB-grupper ska du närma dig varsamt. Annars blir du utslängd", sa Kristina. 

Till exempel, lite huller om buller:
Ungdomsbus, inklusive sprängteknik 
Skola
Pornografi 
Lumpen
Kockljungman på fraktbåt 
Gastronomi 
Hiv, aids 
Bodknoddar, både driftiga och kriminella (hur man nu når dem som grupp)
Maskin-, elektronik- & tekniknördar
Historiker - med intresse för Skansen, Vasaskeppet, byalag & hembygdsgrupper i Roslagen och Solna/ Stockholm  
Fastighetsförvaltning
Scenbyggeri 
Religion, kyrka
Äventyrsresande till Långtbortistan 
Särbegåvning och hur arbetslivet (miss-)brukar sådana (också en svårfångad grupp?) 
Psykisk ohälsa

Därmed har jag berättat en del om bokens innehåll. Det blir till att hålla i hatten.

Tryckt bok
Jag smakar på tanken att ge ut en tryckt bok och kontaktade mitt tidigare tryckeri, som jag trivdes så bra med, Print in Baltic. (Har skrivit två fackböcker tidigare.) Jodå, dom finns kvar, jag är ihågkommen och är så välkommen att komma med förfrågningsunderlag. Tänker mej boken tryckt på den nya typen av lite större pocket, som ännu inte fått sitt etablerade namn. B-pocket, mjukband eller vad det nu kommer att heta. Format 125x195 mm.

Tidplan
Min ambition är att boken ser dagens ljus före midsommar, lagom till semestrarna. Det är hysteriskt mycket för mej att göra för att få till det. Därefter ska jag (bara) följa effekten av digitala vykorten, gödsla dialog och snackisar och ja, utveckla marknadsföringen eftersom. Först då ser jag om min strategi fungerat.

Distributör-nytt
Direkt efter att Kristina Svensson och jag skildes åt skickade hon en nyhetsflash. "Danska Publizon köper Axiell Media av Axiell Group och blir en ledande distributör av digitala böcker i hela Norden. Med en stark nordisk bas är ambitionen att växa globalt." Övergången ska ske första april. Hur det påverkar prismodell och möjligheterna att expandera i Norden vet jag inte. Det ska bli intressant att se. Kanske ska min strategi utökas med en punkt C) att nå ut med i Norden? 

Avtal
Som Indie är jag ansvarig utgivare. Inom kort ska därför en rad avtal vara tecknade. Distributören Axiell media/Publizon. Min huvudperson och jag ska skriva under på vad vi pratat om länge, fördelning av eventuella intäkter, och vad som händer juridiskt-ekonomiskt om en av oss blir mentalt oförmögen eller dör. Inläsaren. Tryckeriet. Det finns partier i boken där jag citerar andras texter och där behöver jag få okej från upphovsmannen, i flera fall dennes anhöriga. Det ska också göras. Det är behändigt att jag själv är illustratören och layoutaren, där behövs inga avtal. Eller? Ska jag ha avtal med Perspektiv, som är min enskilda firma? Tänker att det blir en senare fråga och det kan bli aktuellt om Perspektiv ska göras om till AB. Den dagen, den sorgen. Eller glädjen.

Nu kör jag
Klokare än så här blir jag inte angående strategin att lansera boken på ett sätt som funkar för mej. Når boken inte ut efter den här insatsen, så... ja då gör den inte det. Då var det väl bara jag som tyckte att det här levnadsödet var intressant, att han avtäcker mindre smickrande interiörer på några av våra mest folkkära och kända arbetsplatser och med sin livsberättelse speglar samhällsutvecklingen det senaste halvseklet. 

Startskottet har alltså gått. Och nog vore det roligt om GUL JONNE blev omtalad lite här och var, inte bara i Sverige utan också i Norden. 


.  .  . 

Kommentarer

  1. Halloj!
    Stort tack för de fantastiskt fina orden. Jag är övertygad att om du genomför din plan kommer du ha gett Gul jonne de allra bästa förutsättningarna. Sedan behövs en gnutta tur också. Hoppas att du får den!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för lyckönskningarna. Jag hoppas också på tur. För övrigt gör jag vad jag kan för att hjälpa turen på traven.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

2023 Bentes årskrönika