En berättelse om en berättelse, del 2. Multimedia.

KursveckanSeniorkollo film i Nossebro var suveränt bra och jag kan verkligen mycket mer om filmproduktion än tidigare. Jag lärde mej att jag vill kunna göra allt, men med enklare medel i blygsammare skala. Vad jag skulle ha kunskaperna till visste jag inte, men hade väl mina aningar. Man är ju intuitiv och känner på sig utan att veta.

Första dan på kursveckan fick vi gruppuppgifter att göra en kortfilm som skulle ha biopremiär fem dagar senare, på avresedagen. Jisses vad vi lärde oss. Grupparbetena varvades med föreläsningar anpassade till var vi var i skapandeprocessen, workshops och filmvisning. Under en workshop i filmsminkning gjorde vi en skadad hand på oss själva. Så här blev min. 









När jag kom hem var jag hög av stimulans och gjorde omgående en läroplan att jobba med under de väntans tider som uppstår då man lämnat manus till förlag innan man får besked. Det tar flera månader och passade mej perfekt, för här ska läras multimedia.

Min läroplan i multimedia
1. Skriva filmmanus på korrekt sätt, utifrån ett filmtänkande.
2. Spela in och redigera ljud - tal, bakgrundsljud och effektljud. Kunna göra podd och ljudbok.
3. Spela in och redigera filmsnuttar - med mobilen till hjälp.

För en fullblodsnovis som jag är det här en ambitiös läroplan.

Innan jag berättar mer behöver jag backa lite och ge en annan bakgrund. Under skrivandet med boken har jag läst och lyssnat på massor om skrivande. Men inte läst så mycket litteratur som "alla" menar är framgångsreceptet. Jag vill nämna två böcker, Stephen King - Att skriva. En hantverkares memoarer och Kristina Ohlsson - Skrivboken, och två poddar Det gränsar till galenskap och Förlagspodden, mina räddare i nöden. Med Förlagspodden har jag fått tillgång till förlagens perspektiv. Jag räds inte digital utgivning. I deras nummer 165, för bara några veckor sedan, intervjuades Mats Billmark som tillsammans med sin fru Susan haft exempellösa försäljningsframgångar som egenutgivare med en av deras böcker. De tänker utanför boxen vad gäller lansering och de gör på ett sätt som traditionella förlag inte kan göra. De åstadkommer viral spridning.

Alltså. Jag undrar hur jag skulle kunna lansera min bok med de förmågor jag har respektive skaffar mej och med de förbehåll jag har (jag vill inte mingla). Och hur ska jag kunna engagera olika läsargrupper för teman i boken som de kanske har intresse av, kanske rentav vill prata om. Svaret borde finnas i multimedia kombinerat med något som jag inte känner till. Än.

. . . 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Döden-döden-utflykt

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.