Skam









6 september
Jag sov oroligt på natten och ett hopp hade tänts, kanske var utbetalningarna stoppade ändå? 

Strax efter 6 på morgonen kollade jag igen. Då hade betalningarna gått igenom. Hoppet var ute, bedrägeriet var ett faktum. 

Jag jobbade som personlig assistent den dan och hade gott om tid att tänka. På förövarens dramaturgi, t ex.

Dramaturgin
1 inge & bygga förtroende
2 plantera ett pågående problem
3 lägga ut en palett av dimridåer och ovidkommande information inom områden där jag har liten eller ingen susning.
4 av och till hämta andan eller kolla med kollegor hur det förlöper
5 "lösa" det pågående problemet med en lögn som ger honom pengarna
6 få tyst på tanten
7 sticka fort som fan och fira

7 september
Råddade med efterdyningar kopplade till bedrägeriet, tex kompletterande information till både bank och polis. 

Skam
Nu vill jag mest bara dra nåt riktigt gammalt över mej, den här skammen är inte att leka med. Hur kan jag, kloka människan, råka ut för detta? Jag som är så observant och allert på skumheter på nätet. Jag mådde särskilt illa över att veta att det var jag själv som föst ihop pengarna till det konto som länsades och att det var jag som med mitt bankid hade "godkänt" utbetalningarna (i tron att jag stoppade dem). Det var länge sen jag mådde så här illa. Jag var som hypnotiserad och det kritiska tänkandet var bortkopplat. Det här är inte likt mej. Jag är på randen till ett svart hål.

8 september

Polisbeslut fattades 6/9 och nådde mej 8/9

Brottet du var målsägare i har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt
följande.
Beslut - Förundersökningen läggs ned
Skäl - Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.
Motivering - Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats i Sverige, men då brottet har fullbordats utomlands och bevisningen inte finns tillgänglig i Sverige läggs utredningen ner. Det finns inte heller förutsättningar för internationell rättslig hjälp. Möjligheten till utredning och lagföring i Sverige är starkt begränsad och i det närmaste obefintlig.

Beslutsdatum 2022-09-06


Snabbt och effektivt. Är det verkligen möjligt att det inte går att göra nåt? Beslutet rimmar illa  med vad handläggare Wilma sade: Jag har blivit utsatt för ett allvarligt brott, som Polisen tar på största allvar,
 att denna typ av brottslighet prioriteras och så var det nåt mer vackert som jag inte minns.

Stöd

Kommentera gärna de här bloggarna. Tips som gör mej och andra mindre sårbara är välkomna. Kan du sätta ljus på förövarens del i det här vore det toppen. Har du varit med om något liknande? Vilka slutsatser drar du om din egen tanke kring att bli utsatt för brott? Hur kan vi stötta varandra? Ja, typ sånt vill jag gärna läsa.

Men snälla, avstå från att påpeka hur dum jag varit, för det gör jag med fulländning själv. Skammen behöver inte få salt i såren.

Till Swedbank

12/9 på förmiddagen pratade jag med Astrid på Digital support för att värna mitt yrkande och göra en incidensrapport. Hon var mycket hjälpsam. 

Yrkande - få tillbaka pengarna i bedrägeriet där jag förespeglades att jag stoppade pågående utbetalningar genom att godkänna utbetalningarna. 

Bankens ärendenr är OPIN 0043 574

Polisens ärendenr år 5000-K1036023-22

Referensnummer (Kortreklammationen) 51819048

Kortreklammationsärendenr 2022-5824-347733


Slutligen

Till Swedbank vill jag ställa en allvarligt menad fråga. Ska det behöva ta flera timmar innan man kan komma fram till er för att anmäla och helst stoppa pågående brott? I mitt fall tog det inte många minuter innan jag upptäckte brottet och därefter satt jag i timslånga köer för att anmäla och försöka förhindra att utbetalningarna fullbordades. Jag dras med misstanken att ett snabbare bemötande kanske kunde ha stoppat brottets fullbordan. 

Till Polisen vill jag säga att ni talar med kluven tunga, den ena halvan säger att ärenden som mitt är allvarliga och prioriteras och den andra halvan stänger ärendet omgående med en förmodan att brottet skett utomlands och inte går att utreda. 


Lärdom

Blir du uppringd av en myndighetsperson du inte känner sedan tidigare:

Fråga efter namn och myndighet och mot-ring, dvs avsluta samtalet och ring myndigheten och be att få tala med personen ifråga. Eller lägg bara på. 



Berättelsen om hur jag blev ett brottsoffer via identitetskapning skildrar jag i tre klickbara bloggar och ytterligare en liten eftersläntare:

Samtalet

SMSet

Skam

Efter skammen

Kommentarer

  1. Fina Bente! Vilken historia! Så klart kan jag och i storts ett vem som helst luras i denna situation! Du behöver verkligen inte skämmas. Jag upplever att jag, som äldre kvinna, är väldigt utsatt. Det kommer ofta olika vänförfrågningar och konstiga förslag. Det du blev utsatt för var ju otroligt förslaget. Tänker också på poliskvinnan Wilma; varför använde hon en anonym telefon? Jag skulle blivit mycket konfunderad.... Tack för att du berättade! Mycket lärorikt. Kram Britta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den värmande kommentaren Britta. Polisens handläggare Wilma sa att det ser ut så när dom ringer.

      Radera
  2. Mycket lärorikt - dels för att du är så detaljrik! Det krävs av mig som läsare att lyssna in förövarens svekfulla och smarta svada, för att inse att just det där du nämner om hypnotisering är METODEN!
    För det är då ens normala sätt att vara avvaktande och försiktig, sätts ur spel.
    Jag tror att du bara genom den här tydliga beskrivningen har skyddat några av oss att kanske gå samma fälla. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore fantastiskt om jag kunnat bidra på så vis. I ärlighetens namn har jag mest bara skrivit av mej, för det har varit ångestdämpande, skammen har minskat sitt grepp om mej.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Berättelsen om en berättelse, del 8 Klarnad sikt, nu kör jag.