Berättelse om en berättelse 10

En tid berättade jag om mitt arbete med att publicera en berättelse.

Nu, sedan sommaren 2023, är den publicerad med namnet Gul jonne som pocket, e-bok och ljudbok. 


Under bearbetning

Sedan sist har jag berättat för en mindre skara,  som fått namnet Gul jonne-vänner. Tiden är mogen att skriva mer öppet, tycker jag.

Gul Jonne-vännerna har följt med i slutstadiet av produktionen till pocket, e-bok och ljudbok, vilket är tre ganska olika produktonsprocesser. Många timmars korrektur blev det. Och teknikkrångel. Det har varit himla fint att känna ett varmt stöd i ryggen. 

I slutet på våren höll jag på att producera de olika formaten - pappersbok, e- och ljudbok, och få dem publicerade respektive distribuerade av företag som hjälper till med sånt. Ett litet förlag som mitt kan inte ens teckna egna avtal med strömningsbolagen, till det behövs en mellanhand, i mitt fall Publizon för det digitala och som också hjälper till med bibioteksavtal. Stardist sköter distribution och adminsitration av pappersböckerna.

Jag höll på jobba mej till utbrändhet. Dottern skulle nog säga att jag var fullblodig sådan. Sen la jag upp mej på operationsbordet för att få en y höftprotes och  i juli gick jag in i diman av knark och smärtor.

Sakta men säkert blev jag rörligare och gladare, men det är som om både bok och höft vill krångla nu igen.

Från optimistisk författare ill pessimistisk förläggare
Jag har förvandlats från en rätt optimistisk författare till en rätt pessimistisk förläggare. Det skulle vara så himla kul att kunna berätta om att mödorna lett till framgångar, men det kan jag inte.

Om mödorna kan jag berätta, för de pågår, men inte om framgångarna, för de lyser i det närmaste helt med sin frånvaro.

Av alla välvilliga kommentarer att döma är det framgångsrikt att ha skrivit boken och fått den publicerad. Och, ja det är den ju. I eget förlag. I min värld är det en självklart delmål som jag inte riktigt räknar som framgång ens.

Nu är det såklart en fråga om vad framgång är och vilka förväntningar jag hade. Officiellt sa jag att det får gå som det går. Kan projektet inte bära sina kostnader så får det betraktas som lärdomar att placeras på nöjeskontot. Och det försöker jag hålla mej till, men är inte riktig nöjd me kan jag konstatera. För inuti mej hade jag definitivt hoppas på att kostnaderna skulle bäras på ett halvår, ett år på sin höjd, och att det senare skulle komma in klirr i kassan till Henrik, bokens huvudperson, och mej. Med möjligheten att den skulle slå.

Ingenting tyder på att så blir fallet. Inte nu i alla fall. 

Att vänner och bekanta som läst eller lyssnat kommenterar välvilligt, ja rent av berömmande, till mej eller Henrik, säger exakt ingenting om hur boken säljer. För den säljer på gränsen till noll. Och då menar jag de samlade intäkterna från pocketboken, e-boken, ljudboken, bibliotekslånen och strömningen av e- och ljudboken. Med den distinktionen att det strömmade ljudet verkar gå bäst. Och det är ett litet glädjeämne mitt i besvikelsen. För jag skrev ju med tanke på ljud och trodde mej veta att ljud skulle kunna gå bäst. Alltid något.


Det här är den hårda lärdomen just nu. Lajks på FaceBook och berömmande kommentarer till mej personligen är absolut inte lika med god försäljning. 

Om det här tänker jag en del. 
  • Det ska mycket till att tränga igenom det mediala bruset för en egenutgiven bok som per definition finns under radarn för den litterära mediabevakningen.
  • Så himla dålig är inte boken att den förtjänar ett förringande öde. 
  • Det spelar ingen roll om jag får veta att boken uppskattats. Men tack, det är ju trevligt för egot att få veta att den uppskattats. Men ur framgångssynvinkel spelar det inte någon roll vad jag får veta, det som spelar roll att andra får kännedom om bokens eminens. Ja, det spelar roll om andra får veta nåt om bokens existens över huvud taget. Urusel kritik till andra är bättre än tystnad.
  • Gul jonne behöver draghjälp genom att det pratas om den.
Vad har jag då gjort för att underlätta? 
Jag har gjort en hel del...
  • en delbar bokpresentation Gul jonne - en udda utgivning
  • sjutton delbara smakbitar, dvs utsnitt ur boken. Naturligtvis med uppgift om hur man får tag på Gul jonne.
  • en hemsida som ger bakgrundsinfo med ovanstående smakbitar, lyssna-låna-läs, material till media och kompletterande bildmaterial till dem som lyssnat eller läst
Jag har skickat smakbitar till tänkbara intressegrupper på FB. Jag kan se statistik på hur smakbitarna visats.
  • Bärs, som handlar om en metallucka utanför Sollidenentrén på Skansen(!), har  närmare 360 visningar
  • Hasse Alfredsoons storverk 100
  • Gräsö 80
  • Gul jonne - en udda utgivning  65
  • övriga ligger på under 40 visningar
Jag har också skickat till litterära bevakare av olika slag, inklusive Babel, SRs bolådan poddare och recensenter. Helt utan någon respons.

Jag får goda råd. En del ryms inom det jag redan gjort. Men också
  • annonsera i sociala medier - det tänker jag inte göra för jag har inte en tydlig målgrupp att vända mej till, passar bättre för fackböcker.
  • sälj på marknader och i varuhus - det är säkert en himla bra idé, men jag varken vill eller orkar med en nyopererad höftprotes som krånglar, mm
    . Det visste jag från början, jag ska inte stå och kränga böcker, så i den bemärkelsen får jag skylla mej själv.
  • delta i bokmässor - nej av skäl som ovan plus att mässmedverkan är för dyrt, svårt få igen deltagaravgiften ens.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1