Bentes julkrönika 2021


Julkrönika 2021

Nu är det dags igen. Det är en mångårig tradition från min sida att skriva julkrönika till mina vänner. Länge skrev jag små miniböcker och postade med snigelpost. Nu gör jag det digitalt öppet för mina FaceBook-vänner och några till som intehar FB. Bara att öppna via länk och läsa. Men bara om du har lust. Huvudbudskapet är som vanligt

Ha en fin jul och ett riktigt gott nytt år 

önskar Bente

Året som helhet 

Tillvaron har lugnat ner sig för mej och jag kan nu fokusera på det jag verkligen vill, nämligen att skriva och att vara farmor och mormor. Men närvaron som farmor finns en del övrigt att önska. Avstånd, hälsa och pandemi slåss om att hindra mej från det.

Jag jobbar inte längre som personlig assistent på fast schema, men kvarstår som timis att användas vid behov. Jobbar fortfarande som tentavakt, men i mindre omfattning än före pandemin. Jag är inte längre engagerad i min bostadsrättsförenings styrelse. Allt detta har har gett stort och välkommet utrymme för annat. 

Skriver

Nu har jag ro att skriva. Sedan 1,5 år skriver jag på en biografisk roman om en person som fascinerat mej. Det kan bli upp till 3 böcker och jag hoppas bli utgiven av ett etablerat välrenommerat förlag.  Konkurrensen är mördande, det ska mycket till att bli antagen som debutant, så jag har som plan B att ge ut i egen regi. Under kommande år lär det visa sig vilket av utgivningssätten som blir aktuell.  Skattar mej lycklig att skrivandet är en perfekt syssla i coronatider.

Hälsan

är ok, men jag dras som de flesta andra i min ålder med ålderskrämpor. Är smidig som ett barockskåp, med värk i höfterna.  Har en tredje vaccinationsspruta (covid) i armen.


Resor i blygsam omfattning

I midsommar var vi tjejer hos Krisse och hennes fina torp i Sala. 








Lite senare på sommaren tog Tuva-familjen med mej till härjedalsfjällen och baxade upp mej på några fjäll för att vidga mina vyer. Fantastiskt.  

Nu i höst besökte jag vännerna Lissen och Klas i Skåne, hos Max och lille Uno i Västerås och hos Cissi (Olas ex) och Olas nya familj i Karlstad.  

Tuva-familjen i Solna

är sportiga. Tvillingarna har fyllt 10 år och går i 4-an. De är ena godingar, så kloka och busiga. Tuva har bytt jobb, började härom dagen på Vuxenhabiliteringen i Bromma.  På bilden från vänster Signe, Hedda, Tuva och Leo.



















Max-familjen i Västerås

skulle resa till Kina. Oändlig byråkrati och coronarestriktioner sate P för det. Nu finns andra spännande planer för den färska barnfamiljen. Hundarna Winky och Luna har bytt familj. På bilden från vänster Hedda, Tuva, Max med Uno 1 år  i knät och Signe.












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1