Laxbröd




Min själ, har jag inte uppfunnit en rätt som inte alls skäms för sig. Laxbröd. 
Funkar som middag, lunch- eller picnic. Enkel och snabb att göra, förutsatt att man satt degen flera timmar i förväg. Går bra att frysa också.

Ingredienser

1 l vetemjöl, är lite osäker på mängden, kan vara +/-
1/2 paket jäst
1 1/2 tsk salt
1/2 l kallt vatten

1 dl crème fraîche
2 dl riven västerbottensost

1 - 1 1/2 finhackad röd lök
100 g inkokt lax - jag tog rester från en annan anrättning.
rökt paprikapulver
1/2 kruka färsk dill
1 citron
färskmald svartpeppar

Tillbehör
Hemmagjord majo
Körsbärstomater

Tillagning
Sätt degen flera timmar i förväg:
blanda vatten, jäst och mjöl till en ganska fast deg och låt den jäsa i 4-6 timmar.

Sätt ungen på 225 grader. Häll degen på mjölat bakbord och bråka lite med den så att degklumpen blir mjölig runt om. Vik degen till ett paket som du delar i två halvor. Varje del knådar du lätt och kavlar ut den till en platta som passar till dina bakplåtar. Jag använder bakpapper och gör sista tillsägelsen till degen när den ligger på plåten. Den får gärna vara ojämnt tjock. Jag drar den till rätta och ja, den vill inte alltid som jag vill, men det blir nog bra ändå. Gör samma med den andra degklumpen.  

Smeta ut ett jämnt täckande lager crème fraîche på båda degplattorna. Strö osten över. Grädda i 10 minuter vardera. Kanske 12. Det ska bli en ljust gyllene färg. Den ena plåten får vänta på sin tur.

Ta ut plåten och strö över den hackade löken. Fördela laxen i kluttar. Dutta lite rökt paprika på laxen. Fördela dillkvistarna över anrättningen. Till sist, zesta lite citronskal över bröden och lite färskmald svartpeppar. 

Klipp lagom stora laxbrödbitar. Servera gärna med extra lax, lökhack, crème fraîche, körsbärstomater, en sallad och hemmagjord majo. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1