Long time no see

 


Hej vänner. Long time no see. I´m back.

Jag har av olika anledningar varit inaktiv bloggare sedan mer än ett år, jul- och nyårshälsningen undantagen. 

Vilsen
I några år har jag varit både överarbetad och vilsen i hur jag ska ha det med mina olika åtaganden. Nu tycks det som att yttre omständigheter framtvingar ett ställningstagande. 

Det kommer sig av att min hemsida och blogg i Perspektiv 
ligger i Google Suite idag. Hemsidan måste konverteras till Google Workspace och migreras till min domän Perspektiv.se. Min nuvarande hemsida och blogg i G Suite släcks ner senast 1 september. Jag är alltså tvingad att ta ställning. Det var motigt ett tag men nu har jag verkligen börjat gilla läget. 

Grubblar alltså hur jag vill ha det. Både vad gäller hemsidans innehåll och bloggandet. Och i förlängningen mitt liv.

Hemsidan 
Jag har suttit några dagar och konverterat hemsidan. Tagit bort information om erbjudanden om samtalsstöd, utbildningar och konsultinsatser och lagt till mina skrivprojekt, även om de vilar eller är i sin linda. Det är inte publicerat för offentligheten än. Jag ska ju bara först..., se ovan.

Bloggandet
Fortsätta blogga, det vill jag. Jag behöver alltså tänka nytt både för framtida bloggande och hur jag ska göra med dem som försvinner. Så här tror jag att det får bli:

Äldre bloggar
Jag har sedan 2016 lagt mina bloggar på hemsidan. Jag ska prova lägga dem till Blogger och datera dem enligt datum då jag publicerade dem. Det rör sig om 60-talet bloggar. Ett antal timmars pyssel alltså. Återkommer till det.  
Ännu äldre bloggar är inte ett problem, för de ligger redan på externa bloggplatser, bara att länka till.

Framtida bloggar
Nu har alltså skapat bloggen Bentes grubblor och där kan jag lägga ut mina tankegångar om ditt och datt, stort och smått, privat och professionellt.

Samtidigt förbereder jag för möjligheten att publicera manus i bloggform. Det är ett alternativ till utgivning med förlag och har fördelen att få läsarrespons och kunna revidera innan jag samlar ihop det till bok och/eller e-bok och/eller ljudbok. Om inte något förlag nappar så kan jag alltid ge ut själv. Men då får det bli strikt digitalt, för det kommer inte in en enda bokjävel till i min tvårumslägenhet med två pyttesmå förråd.

Idag har jag registrerat bloggar specifikt för två bokprojekt. Det är inte alldeles enkelt att göra så, för alla bloggnamn godkänns inte. Skattar mig lycklig över att jag fått till det någotsånär. Så nu har jag skapat en liten hög med bloggadresser. 

Senaste året, åren
Vad har jag då gjort under tiden då jag inte synts i de sociala medierna? Ja, det undrar jag med. Men något vet jag om den saken. 

Jag har varit uppslukad av arbete i mina löneanställningar och ett föreningsengagemang där jag burit tungt ansvar. Den sk väggen har ibland varit nära och periodvis har jag inte alls mått bra.

Pandemin har lagt locket på det mesta för alla. Jag själv vaccinerades bland de första i januari-februari eftersom jag är prioriterad grupp som jobbar inom vård och omsorg. Det ger viss lättnad i sinnet. 

Jag har använt den här tiden till att successivt avveckla mig från merparten av de krävande engagemangen och att successivt grotta in mig i mitt skrivande. Det ger mig den arbetsro jag behöver för att göra det jag verkligen vill göra. Att skriva. Och skapa.

Sedan i höstas (2020) jobbar jag med ett intervjuprojekt som ser ut att bli 3-4 (e-)böcker publicerade i någon form. Barnboksprojektet Kunskapsnystanet, som jag höll på med för drygt ett år sedan, ligger och vilar sig. 

För tillfället håller jag alltså på med hemsidans översyn, konvertering och migrering och att skapa bloggar för framtida verksamhet. Inte min bästa gren, men jag klarar det mesta faktiskt. Jag är därmed en möjliggörare för mig själv just nu.

Jag skulle behöva bolla med någon hur jag kan jobba strategiskt med digital marknadsföring - utifrån mina projekt och vem jag är. Tar gärna emot tips.

På återseende. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1