Fortsätt till huvudinnehåll

Bentes årskrönika 2020

God jul 2020

Jag är frisk och kry, mår bra, men är också aningen sliten av olika åtaganden under året. Bente-klanen, dvs jag själv och mina barns familjer, blir allt större.

Som för de flesta lägger sig covid19-pandemin som en våt filt över tillvaron, även om jag tycker att jag kommer lindrigt undan. Jag är tacksam över att inte längre driva företag som förpassas till ruinens brant och att jag inte är så gammal och skröplig att jag hänvisats till någon smittspridande vård/omsorg. Sett ur mitt egna perspektiv åtnjuter jag en tillvarons ridåöppning där vi minst drabbade finns. Att jag är där är rena turen. Det har sina goda sidor att vara pigg pensionär.

Jag var i självvald superkarantän två månader i somras eftersom jag hade ”symtom”. 
Tråkigt och vilsamt. Fortsätter lönejobba som personlig assistent, men uppdragen 
som tentamensvärd är i stort sett obefintliga medan pandemin pågår.

Sedan flera år har jag engagerat mig i min Bostadsrättsförenings styrelse och tidvis 
dragit ett rejält lass. Sedan i höst är jag suppleant i avveckling.

Minskat engagemang i styrelsen och minskat lönejobbande har frigjort tid. Mitt stora 
barnboksprojekt har fått ligga på hyllan och kommer att göra så ett tag till. I stället ägnar jag mig åt intervjuer som jag hoppas ska landa i någon form av publicering. 

Har fascinerats av ett levnadsöde och både jag och min inspelningsapparat har äran av att få ta del av personens mustiga livserfarenheter. Det här projektet kommer att fylla min tid många månader framöver.

Längtar naturligtvis att träffa barn och barnbarn i Västerås och Karlstad, men ... ja vi är ju alla i samma båt, vi ska inte resa och inte träffa dem som vi inte normalt träffar.  (O-)gillar läget men oroar mig inte nämnvärt, även om förnuftet säger att det finns all anledning att vara oroad för både klimatförändring och pandemier. Hoppas för egen del bli vaccienrad redan i januari.  Jag är gubevars både omsorgspersonal och 70+.

Bente i tidstypiska arbetskläder, både som assistent och tentamensvärd.



Det viktigaste händelserna i mitt liv är förändringar i Bente-klanen. Den blir större och jag blir bara rikare och rikare.

Tuva och Leo-familjen

Bor i Solna, nära mig. I somras gifte de sig hux flux uppe hos Lova (Leos syster) och Saad i Skogsnäs. Tuva heter numera Ginsburg-Lundkvist i efternamn. Tvillingarna Signe och Hedda (9) går i tredje klass. De fortsatte att semestra norröver genom att bla bestiga Sylarna och klättra runt i Stockholmsgatorna.













Max och Mimmi-familjen
Bor utanför Västerås. Familjen med hundarna Winky och Luna utökades häromdagen (8/12) med en Uno, deras förstfödde. Winky är förtjust i tillökningen i familjen.


Max kinajobb har blivit uppskjutet pga coronan. Det ser ut att kunna bli av till våren och då följer hela familjen med.

Ola och Marijana-familjen
Bor i Böj en bit utanför Karlstad. Olas barn Tyra (8, i rosa jacka) går i tvåan och Vera (5, snart 6 i blå jacka) går på föris och bonussonen, Marijanas son Ludvig (9 i rosa fluga) går i trean. Alla är veckovandrare. I juli föddes deras gemensamma dotter Estrid. Inspirerade av Tuva-Leos småskaliga bröllop gick de strax därpå och gifte sig i en Karlstad-park. Ola heter numera Ola Matijevic Lundqvist. 







Gott nytt 2021








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1