Jag har inte mått bra

Hela våren är som ett enda töcken av arbete, åtaganden, stress, sömnproblem och trötthet. Allt självförvållat. Alla mina jobb (personlig assistent och tentamensvärd, trafikservicevärd) och på det ordförandeskapet i vår Brf ledde mig spikrakt mot den så kallade väggen. Jag hade full pott av varningssignaler för att få utmattningssyndrom.

Tuva hjälpte mig med ett verktyg, Livskompassen, att göra något åt situationen. Det är ett dialogbaserat insiktsverktyg som kopplar effekterna av vad jag gör här och nu med det jag vill uppnå i framtiden. Det blev uppenbart att framför allt ordförandeskapet i Brf inte bidrar till att bygga min attraktiva framtid.

En period av växande ångest följde. Jag lade motvilligt mitt älskade bokprojekt Kunskapsnystanet på hyllan. Tyckte att jag svek, lurades, förlorade effekten på tagna men inte fullföljda initiativ mm om jag skulle trappa ner engagemanget i Brf. Men jag tog mig själv i kragen, satte upp stöd runt mig och prioriterade mitt eget välbefinnande.
Nu är jag inte längre ordförande, ”bara" sekreterare och drivande projektledare av ett antal rätt stora projekt. Det tog flera månader att mogna i beslutet, kommunicera det till berörda, stå upp för det vid det konstituerande styrelsemötet under årsstämman i maj och efteråt att introducera ordförandeuppdraget till efterträdaren. Jag är inte heller trafikservicevärd på pendelstationerna, men har behållit mina jobb som personlig assistent (sisådär 30-40-50% arbetstid) och tentamensvärd (ca 20%).

Jag inte bara tvärbromsade precis innan jag slog i väggen, jag tvärvände. Nu sover jag bra på nätterna, har kunnat återuppta engagemanget i bokprojektet och livet känns roligt igen. Dessutom inser jag att det bästa jag kunde göra för vår Brf var att backa, för nu är engagemanget mera jämnt fördelat bland ledamöterna i styrelsen. Jag har också initierat stadgeändringar som påverkar förutsättningarna för få en robust förvaltning: en fungerande kedja av rekrytering av styrelsemedlemmar och kunskapsöverföring mellan gamla och nya i styrelsen.

Nu mår jag bra igen. I detta nya tillstånd händer det intressanta saker som jag tänker beskriva i en annan blogg. Tillståndet brukar kallas FLOW.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1