Signes medicin paketerad för leverans








Bokens olika fristående delar utlagda som en solfjäder.


Idag har jag nått ytterligare ett steg i barnboksprojektet Signes medicin. 


Jag har förpackat projektet till något som så småningom ska bli vad jag överlämnar till ett förlag. 

I paketet ingår följebrev
till förlaget, projektbeskrivning, litteraturgenomgång, manus på ca 120 sidor med bildskisser uppslag för uppslag (i 4 ganska tunga filer), och sist mina egna tankar om hur projektet kan omformas. 


Jag har förhandsvisat projektet för några få personer och fått ganska vitt skilda reaktioner. Den ena ytterliga reaktionen handlar om odelad förtjusning och förväntad sådan från ett förlag. Den andra ytterligheten handlar om att detta bara är för mycket, inte stringent och för moraliserande och tungt, fast den är rolig också och att jag ska fundera på alternativ utgivning, typ egenutgivning digitalt. 

Hur det blir återstår att se. Jag är helt säker på att jag ska ge förlagsspåret en chans till att börja med, för jag vill ha en professionell part i att nå ut till en bredare målgrupp än vad mitt egenpublicerade material gör. Egenutgivning får jag tänka på när förlagsspåret är uttömt. 

Det finns ett moraliserande innehåll, som provocerar eller tilltalar. Jag är för fakta (mot faktaresistens), för ansvar för klimatets utveckling och för global jämställdhet. Det serverar jag mina läsande barn och deras anhöriga och det står jag för.

Det finns ett varierat tilltal i boken, samtal mellan Signe och hennes föräldrar, faktainsamling och saga, som kan upplevas splittrat. Eller fascinerande.

Framför allt är boken bred till sitt innehåll, eller om man så vill djup, för den utgår från en skildring av hur Signe blir mystiskt sjuk i borrelia och slutar i förtjusning över lärdomar som ger personlig utveckling och drivkrafter i livet. Det ska kanske till en modig förläggare som väljer att ge ut något sådant. Eller så är det en förläggare som tror att greppet fängslar fler och att det finns en marknad där ute.

Idag har jag skickat ”paketet” till några väl utvalda personer för att få ytterligare omdömen. Min faktagranskare har också fått en bibba. I slutet av februari ska vi träffas. I slutet av februari ska jag få in den återkoppling jag bett om att få. I slutet av februari ska jag lägga sista handen vid och sen får förlag nr 1 manuset.

Jag upplever just nu inga yviga känslor åt något håll. Jag känner mig målinriktad och neutralt saklig, beredd på vad som än händer. 

Det har funnits dagar då jag bara tokälskat mitt bokprojekt. 
Det har varit fantastiskt att vara i den skapandebubblan. 
Innehållet har påverkat mig och gjort mig gott.  
Hur det än går med utgivningen, så har jag den fina tiden att minnas. 

Jag har tidigare skrivit två böcker 
inom organisation och ledarskap tillsammans med min kollega. De är ovanliga i sitt slag. Om Signes medicin blir utgiven så kommer den att sälla sig till sina kusiner. Det blir en ovanlig barnbok. Det verkar vara ovanliga böcker jag skriver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1