Bara en liten förändring till

Att ta emot feedback är en tidsödande konst.

Nu är det över en vecka sedan jag berättade om bokprojektet för en mindre grupp vänner. Sedan dess har jag tuggat och tuggat på deras matthet över omfattningen, synpunkter om bristande stringens, moraliska budskapet, utgivningsform etc.

Jag har landat på olika sätt och det har tagit sin tid.

Den politiskt moraliska budskapet vill jag behålla och snarare förstärka.

Jag vill inte satsa på egenutgivning, det är en sista utväg.

Jag vill ha den här komplexa berättelsen som bygger vidare i en sorts moralisk-filosofisk kunskapstrappa. Men målgruppen blir bara otydligare och otydligare för var nivå, det har jag känt länge men inte riktigt vågat ta konsekvensen av.

Bilderbok, ja visst, men nog vore det roligt med e-boksutgivning och kanske till och med barn-TV-program. Då pratar vi både animering och ljud.

Igår satt jag, igen, och läste på nätet råd till författare som ska skicka in manus. Det gav mig nya aha-upplevelser. Särskilt för nybörjare vill de ha komplett manus, inga synopsis eller skisser. Helst inte bildidéer (men det handlade om romaner. I en bilderbok må man väl få ha idéer om bilderna, tänker jag). Följebrevet ska vara välskrivet, kort och koncist.

Jag fick också en blek tankeställare över hur himla svårt det är att bli antagen. Av hundratals, i vissa fall tusentals, manus publiceras max en handfull nybörjare per år.

Jag satte mig att fila på följebrevet och projektbeskrivningen igen. Fram växte insikten att det inte går att göra en enda bok av hela mitt projekt om det ska beskrivas stringent och ha tydlig målgrupp. Skisserade lite lätt på hur jag skulle kunna dela upp och göra fler böcker. Manuset är ju redan uppdelat i delar (och filer), så steget var inte långt. Närmare bestämt tog det mig en sovande natt från igår kväll till nu på morgonen, att faktiskt inse att det är 4 separata böcker jag ska skriva. 

I natt har jag för övrigt drömt ansökningsdrömmar. Jag har sökt olika långa (fleråriga) kreativa utbildningar men drömmen angav inte vilka jag sökte. Det var en öppen ansökan till den utbildning som vill ha mig. !!! 

Fyra böcker istället  för en
Plötsligt föll mycket på plats. Fyra böcker får det bli med i genomsnitt 40 sidor per bok. De ingår i samma projektfamilj, Kunskapsnystanet (arbetsnamn) för barn 6 år och uppåt. Varje boks innehåll är lättare att beskriva var för sig i en baksidestext och har sin tydliga målgrupp än att beskriva alla tillsammans med otydligare målgrupp. 










Bok 1 Signe mystiskt sjuk
handlar om hur Signe blir mystiskt sjuk i borrelia, tar medicinkampen och lär sig - och läsaren - att undvika fästingar. + Frågor- svar + Kunskapskoll + Aktivitetsmaterial.









Bok 2 Signe kunskapsdetektiv
handlar om hur Signe aktivt skaffar kunskap om fästingar, infektion, bakterier, virus, antibiotika, vaccin, immunförsvar, resistens och hur detta påverkar folkhälsan. Och om hur man vet det man vet, dvs medicinhistoria. + Frågor- svar + Kunskapskoll + Aktivitetsmaterial.










Bok 3 Signe forskare
handlar om hur Signe ställer sig frågan "hur blir man en forskare?" och får veta mer om forskning, forskare, Nobelpris och om barn som forskare. + Kunskapskoll + Aktivitetsmaterial.











Bok 4 Signes saga Nystanet, Flätan och Väven
handlar om kunskapens magi, egna drivkrafter till kunskap och ansvar för samhällsutvecklingen. Det är den mest filosofiska och moraliska boken av de fyra. (Jag provläste den för mina barnbarn i helgen och de var faktiskt hänförda. Trots att den är lång och händelserik ville de inte ta paus. Snacka om värmande feedback.) + Aktivitetsmaterial.

Frågor och doktorns svar hör bara hemma i bok 1 och 2. Kunskapskollen hör hemma i bok 1, 2 och 3 men inte 4. Aktivitetsmaterial kan alla böckerna ha. 

Flera jag pratat med säger – Gör inget mer nu, lägg ner pennan, involvera förlag nu. Det tänker jag göra, men jag ”ska bara” först. 

Ska bara jobba om projektet från grunden, från att vara en bok till fyra. Bara den lilla förändringen, sen så.

Jag kan bara spekulera i vad det gör med mig när jag får in synpunkter från dem jag nu skickat manus till. 

Men hallå. Just nu räcker det med att sitta still i båten. Klart jag ska invänta kommande synpunkter innan jag ändrar för mycket. 

Till dig som samtyckt till att tycka till 
Så här tänker jag ändra projektet, bara så att du vet. Reagera gärna på dessa mina planer och så hörs vi i slutet på februari.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1