En känsla av förträfflighet

Den senaste tiden har jag varit i en av mina många arbetsbubblor. Den här gången får boken Mentorskap en översyn. Det innebär att
  • originalet med sina hundratals illustrationer transformerats till scribus layoutprogram
  • omdisponering av innehållet med hänsyn till tryckteknik och ekonomi
  • innehållet får sig en översyn med några helt nya nya avsnitt (faktasidorna Mentorskapsmodell, Systemisk teori och KIM-modellens möjliga tillämning i mentorskap. Dessutom Frågeträdet, som är en illustration över olika frågors växtpotential)
  • några nya illustrationer är gjorda/ska göras
  • faktagranskning, framför allt av organisationsnamn och titlar (tillvaron är som bekant föränderlig)
  • filande på ordval, meningar och satsmelodi
  • korrektur
  • tryck-förberedelser, dvs originalfilerna skall göras som pdf-filer med inställningar så tryckeriet i Litauen blir nöjt
Vissa tidskrävande uppgifter, som t ex originalarbetet, ligger till stora delar på min lott medan vi är två om det innehållsliga. Framhållas bör dock att vi är hjälpta av att kunna jobba båda i samma dokument. Båda har nu layoutprogrammet Scribus 1.5.2. som vi jobbar i, dock inte samtidigt. Vi är tydliga vem som har makten över filerna. Just nu har jag övertagit makten efter att Gro har haft den i två dagar. 

Idag telefonkonfererade vi och kom fram till att vi i det mesta är helt överens och att vi kommit långt. Kanske kan originalet vara klart redan denna vecka. 

Gro konstaterade att det här faktiskt är en himla bra bok. Vi tycker lika även på den här punkten.

Jag sitter närmast groggy av intensivjobb med en kaffemugg vid min sida. De svåraste passagerna är avklarade och ljuset syns i tunneln. Jag njuter också av att ha en trivsam tryckerikontakt. Edita Ramoniene på Print in Baltic i Kaunas, Litauen, har anslagit en personlig ton som jag svarar på. Vi har inte bara professionella kundrelationer till varandra. Vi är också kvinnor med barn/barnbarn och liv i boenden och väderlek. 

Det är stunder som denna 
som en känsla av förträfflighet 
infinner sig. 

Tyvärr flyktig känsla, men i alla fall. Den är i alla fall både här och nu. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1