Medalj för lång och tjurig tjänst

Häromdagen fick vi en stor beställning på vår bok om mentorskap. Det gjorde att jag lite chockerat upptäckte att böckerna snart är slut. Vi har sammanräknat mindre än 70 böcker kvar. Nu brådskar nytryck. 


Vi säljer fortfarande bra av boken även om det nu tar tre år att sälja slut på en upplaga mot tidigare två år. Nog ska vi kunna bli av med ännu en upplaga, den sjätte, tänker jag.

Därför sitter jag närmast slavbunden vid datorn och transformerar förra originalet från indesign, som jag inte längre har eller vill ha, till scribus, som är väl så potent och gratis. Nu är det gjort och jag har börjat omarbeta denna nya upplaga lite. Om någon dag är jag redo att lämna över till Gro, kollegan och medförfattaren i Sundsvall.

Sidorna är delvis omdisponerade för att vara trycktekniskt bättre anpassade och därmed billigare för oss. Jag har just skrivit en sida om systemisk teori kopplat till mentorskap, lagt till en illustration om olika frågors kvaliteter samt en modell för mentorskap som vi formulerade under våra år i samarbete med Mittuniversitetet.

Mesta tiden har det dock tagit att få till några funktioner som inte märks för den som inte vet, en punktlista och några inverterade bilder på färgad bakgrund. 
I flera dagar har jag googlat och läst och sett filmer på YouTube och försökt och misslyckats och försökt igen. Jag är den i min bekantskapskrets som kan dessa program bäst, så jag har ingen att ringa och fråga. Jag är till och med den ende i min bekantskapskrets som kan dessa program.

Alltså, vilken tjurskalle jag är. Nu har jag klarat av det, men behövde ladda ner en ny instabil variant av scribus (1.5.2, den lär ska vara rätt robust ändå) för att kunna göra punktlistor som tidigare utgåvor inte klarade. Då löste jag det med att välja en stilsort som hade punkter, närmare bestämt Windings lilla L. Det funkade inte längre och jag vet inte varför. De inverterade bilderna klarade jag också av genom att först i Gimp (Gnu Image Manipulation Program) göra bakgrunden på en vanlig positiv bild transparent, sedan importera den till en färgad sida i Scribus och sist invertera bilden. 

Jag tror jag ger mig själv en medalj för lång och tjurig tjänst. För vem ska annars göra det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1