Julmössa



Material
Extra fine Merino cotton (50% vardera) 2  nystan om 50 g
Strupstickor nr 4
Virknål nr 4

Sticka mössan
Lägg upp 120 maskor och sticka slätstickning ca 22 cm (bara räta maskor).
Avtagning
Varv 1 Sticka 12 maskor, lyft eller trä den 11-e maskan över den 12-e, sticka 12 m etc varvet ut.
Varv 2 Sticka bara slätstickning  utan att ta av några maskor.
Varv 3 Sticka 11 m, lyft eller trä den 10-e maskan över den 11-e, sticka 11 m etc varvet ut.
Fortsätt att maska av vartannat varv tills bara 2 maskor per avtagningsgrupp återstår. Trä tråden genom maskorna.

Virka en knopp
Virka genom att starta med de sista 20 maskorna i mössan som öglor för virkningen. 
Virka enkla maskor till valfri längd på knoppen. Jag gjorde min x cm.På söndag sjunger Alla-kan-sjunga-kören på Skansen, Sollidenscenen. Som rekvisita ska vi bl a ha en mössa, eller två. Typ en tomteluva och en vit mössa med en särskild sorts tofs.
Fäst alla trådar.

Tada, färdig!
---
Hur kommer detta sig efter ca 40 år av icke-stickande? 

Jo. Kören ska uppträda på Skansen nu på söndag, 1a advent. Som rekvisita ska vi bl a ha en vit och en röd mössa och jag äger ingen sådan. Jag bestämde mig för att skulle jag skaffa en ny mössa så skulle den vara reflekterande. För jag vill synas i vintermörkret. Kollade på några affärer i Solna-gallerian och ingen hade reflekterande mössor. Körledaren Carloline af Ugglas visade oss exempel på mössor vi kan sticka själva och stickbeskrivning lades ut på FaceBook. Andra tipsade om billiga bra köp-alternativ.

Det var upprinnelsen till idén att jag skulle sticka. Jag har inte stickat på 40 år. Men då på 60- och 70-talen gjorde jag det. Jag var en sån som satt och stickade under föreläsningarna på Arkitektur. Jag har stickat massor. Mycke mönsterstickning med egenhändigt växtfärgade garner i sann 70-talsanda. Stickorna ligger kvar i mitt syskrin, både strumpstickor, rundstickor och vanliga tröjstickor. Och virknålar med för den delen. I alla möjliga storlekar. De strumpstickor jag använde för mössorna kostade, enligt prislappen som sitter kvar, 8,25 på Domus i Härnösand. Undrar vad sådana stickor kostar idag? (Kollade på nätet. De kostar från 28 kr och uppåt till över 100 kr, finns i olika material, materialkombinationer och färger.)

Så jag gick till garnaffären och bad om hjälp. Det finns faktiskt en garnaffär i Solna, inte i Gallerian utan en bit ifrån. Nej, nåt reflekterande garn har de inte, men de saluför en reflextråd som kan löpa med garnet som på så sätt blir reflekterande. Vad ville jag ha för kvalitet? En bra mösskvalitet, ville jag ha. Fniss. Fick rådet att välja det jag valde, ett garn med en blandning av merinoull och bomull som är mjuk och skän och inte kliar. Jag handlade både rött och vitt garn och reflekterande garntråd. Det blev skitdyrt och det var reflextråden som drog iväg. Men va fan. 

Det blev en sporre att faktiskt sätta mig och göra slag i saken. För några dagar sedan, mindre än en vecka, började jag. Det var en plåga att sticka den vita mössan med reflextråd, för det var som att ha små knivar som skavde på fingret. Borde ha satt ett plåster på pekfingret över vilket garnet löpte. Nu har jag i alla fall stickat två mössor. Den röda är jag mäkta stolt över. Kolla här. Det var både mysigt och kontemplativt att sitta på kvällarna framför TVn och sticka. Inte somnade jag heller, vilket jag alltid brukar göra. 

Jag har helt klart fått mersmak och undrar vad jag ska sticka nu. Det är ett pyttelitet steg för mänskligheten men ett stort steg för Bente.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1