Jag har hittat min egen svans

Jag jobbar fortfarande med min hemsida även om den är publicerad för allmänheten. Jag filar på innehåll och utseende och förser den med diverse funktioner som den inte hade från början.

T ex har försett hemsidan med Google Analytics, ett verktyg för besöksstatistik. Den blir intressant att ha som följeslagare. För den visar svart på vitt hur många besökare jag haft. Från och med i förrgår ser jag inte bara antalet nya besökare utan vilken plattform som använts (dator, mobil, läsplatta), vilka internetabonnemang de har, vilket land de är i (jag har haft en tysk besökare!), genomsnittligt antal klick på hemsidan och genomsnittlig tid för besöken (mina besökare stannar drygt 10 minuter och det är väl inte så illa), genomsnittligt antal besök per besökare etc. Jag kan se timme för timme, dag för dag, men först efter att ett helt dygn passerat. Tydligt är att övervägande andelen besökare gör det från en mobil.

Jag har också lyckats förse bloggen med en sorts innehållsförteckning.

Var gång jag tar itu med en funktion spränger huvudet och jag är stånk-och-stön-stressad. När jag efter ett antal googlingar på nätet och praktiska försök på min hemsida lyckas är det som om jag alltid kunnat det. Lättnaden är extremt kortvarig och flyktig. Jag hinner inte glädja mig förrän nästa funktion står på kö att bli fixad samtidigt som jag undrar varför i fridens dar jag håller på över huvud taget. Nu knackar kommentarsfunktionen på uppmärksamhet, den som inte fungerar.

Så jag satte mig att åter googla efter aktuell kunskap på nätet. Döm av min förvåning när jag högst upp bland föreslagna sidor hittar min egen Perspektiv - Lära Google Site. Jag har alltså hittat, om inte svar så i alla fall, min egen svans. På nätet. Alltid något. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1