Genväg



Bön för kreatörer som vill nå ut, fritt efter Sinnesrobönen.

Ringde Max (sonen) för en stunds småprat om nya jobbet på Lajvakademin vid Studiefrämjandet Stockholm och om spånande kring min tredje bok i projekt Kunskapsnystanet, den som handlar om forskning. Jodå, vi kan spåna, men inte förrän efter sportlovet, alltså bortemot vecka 10 och framåt. Till dess är hans kreativa hjärna vikt för pågående jobb i Lajvakademin. 

Max är, när han är på humör, en idéspruta av rang. Den egenskapen exponerade han av bara farten nu, när han hasplade ur sig en möjlig strategi för mig att nå ut med mitt budskap och som kanske leder till att förlag nappar!

Strategin i korthet 
1. Publicera manus kapitel för kapitel som blogg. Avsluta varje del med en cliff-hanger. Förebild The Martian (Ensam på mars), en bok som startade som en blogg > e-bok > bok > film
. Se nedan.

2. Finansiera bokproduktionen successivt via Patreon.com Illustrationerna får alltså göras allt eftersom det finns pengar till dem. Patreon är en plattform för kreatörer att utveckla och finansiera projekt, se nedan.

3. När boken eller böckerna är klara - finansiera ev bokutgivningen www.crowdfunding.com

4. Väl kommen så långt har det säkert klarnat vad förlag anbelangar. Eget förlag eller etablerat förlag, det ser vi då. Kanske inte pappersbokutgivning över huvud taget.

5. Sluta leta nål i höstacken, vilket är min nuvarande strategi. Låt bli att vända mig till etablerade förlag den närmsta tiden.  

Det innebär att jag nu kan börja aktivera alla plattformar jag skaffat mig utan att veta hur jag ska använda dem. 

  • Hemsidan Kunskapsnystanet
  • FB Kunskapsnystanet sluten grupp
  • Kunskapsnystanet Instagram

Hur jag ska koppla ihop dem med Patreon vet jag inte. Än.


Om The Martian hämtat från 10fakta.se:
Som vi alla vet bygger filmen The Martian på en novell skriven av Andy Weir. Till en början publicerade han sin novell på en blogg, fritt för alla att läsa, men när den kom att bli väldigt populär fick han förfrågningar om han kunde ordna novellen i ett format så den gick att ladda ner, därefter hamnade den på Amazon för Kindle, till det minimala priset av 0,99 dollar. Från en novell på en blogg till en storfilm med Matt Damon i huvudrollen, inte illa pinkat. 

Om Patreon (Wikipeida) 
Patreon.com är en plattform som tillhandahåller en möjlighet för innehålls-skapare att erbjuda prenumerations- eller donationstjänster samt bygga relationer med, och tillhandahålla exklusivt material, till sina följare eller mecenater

Patreon är populär bland videoskapare påYouTube, tecknare, skribenter, poddare, musiker och andra skapare som tillhandahåller sitt material på internet. Skaparen får betalt aningen genom prenumeration eller per skapat verk.

Genväg
Det här är kanske inte genvägen till att bli utgiven av etablerat förlag. Men det borde vara genväg till att förverkliga projektet i någon form som når ut med budskapet. 

Kompassnålen har snurrat 360 grader frustrerande länge. Nu tror jag min skäl att den håller på att stanna. Ska jag sova på saken ett tag innan jag skrider till verket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

En berättelse om en berättelse, del 1. Seniorkollo film.