Fortsätt till huvudinnehåll

Bentes årskrönika 2019



Mitt ganska upptagna liv innehåller en och annan svamptur i skogen. Foto Leo Ginsburg.

God jul & gott nytt år
önskar Bente, med sedvanlig årskrönika som du läser bara om du har lust.

Sammanfattning
Tillbakablicken visar mig ett år av kamp mot den så kallade väggen. Jag tar på mig för mycket helt enkelt, och det är ett livsmönster.

Fyller min tid som personlig assistent och tentamensvakt, engagerad styrelsemedlem i vår Brf och barnboksförfattare. Glädjande är att jag är både farmor och mormor och dessutom hyfsat frisk. 

Roligast är barnbarnen. Och Kunskapsnystanet, som jag berättar om utförligt i högra spalten. Det är så himla kul. Och viktigt. Och motigt.

Om Bente-klanen
Bente-klanen består av mina barn Ola, Max och Tuva med respektive och deras barn. 

När Max fyllde ojämnt i somras samlades Bente-klanen hos Max och Mimmi å¨gården. Syskonen och alla kusinerna träffades, vilket inte hör till det vanliga.




Syskonen Max 39 Västerås, Ola 42 Karlstad och Tuva 37 Solna. Deras respektive Mimmi, Marijana och Leo saknas på den här bilden.





Kusinerna Tyra och Vera (Olas barn), Hedda och Signe (Tuvas barn) med bonuskusinen Ludvig (Marijanas barn) mellan sig.








Max och Mimmis hundar Winky och Luna räknas också till kusinskaran. 

Det roar mig att konstatera att alla kusinerna, inklusive hundarna, med undantag av bonuskusinen Ludvig, är flickor.

Jag har fått en ny kompis i Kristina Slotte. Vi är kollegor som tentamensvakt på KTH. 






Kristina har ett fantastiskt torp i Sala dit jag är mer än välkommen. 

En sak till
Jag fyller jämnt om några dagar. För att uttrycka det rakt på sak:
All uppvaktning på min födelsedag undanbedes. Jag vill inte bli firad, kommer inte att vara hemma och behöver verkligen få ta det riktigt lugnt. 

Vill du ändå uppmärksamma dagen så sätt in en (rejäl) slant till en organisation som stöder att flickor får gå i skola och utbilda sig. Det är bra för flickor, för jämställdhet och för utvecklingen i världen.

Om mitt skrivande 
Jag har lust att berätta lite om mitt skrivande, det som ibland får stryka på foten för att annat kommer emellan. Det började så här.

När jag för 5 år sedan flyttade till Stockholm som pensionär skrev jag några små berättelser om och med barnbarnen Signe och Hedda. Jag ville publicera men inte ge ut i egen regi, för jag har tillräckligt med osålda böcker i mina minimala källarförråd. E-böcker tar inte någon plats, tänkte jag och valde ut en av berättelserna att prova det publiceringstekniska förfarandet på. Den handlade om Signe som fick borrelia, vägrade ta medicin och lärde sig till slut och blev frisk. En vardagsdramatisk liten berättelse, helt enkelt.

Innan e-bokspubliceringen skulle jag säkra att den var medicinskt korrekt. 
- Så här går det inte till, sade den medicingranskande läkaren om skildringen av läkarbesöket. 
DET hade jag inte räknat med, för det var faktiskt så det gick till i verkligheten. Storyn föll.

Berättelsen fick eget liv 
Jag gick hem, tänkte till, skrev om, utvecklade berättelsen och… ja, berättelsen fick eget liv och tog över. Den svämmade över alla breddar och är nu fyra böcker om vetgiriga Signe och hennes utveckling med sjumilasteg. 




Jag har gett de fyra böckerna projektnamnet Kunskapsnystanet. Tråden, nystanet, flätan och väven har symbolisk innebörd och står för att vara nyfiken, vetgirig, att följa kunskapstrådar och sätta samman dem till flätor och vävar, alltså nya kunskapsfält.

Böckerna utgår från berättelsen om borrelian och hur man undviker fästingbett (bok 1 Signe Medicinvägrare). Signe lär sig om fästingöverförda sjukdomar, om bakterier, virus, antibiotika, vaccin och en hel del mer, bla medicinhistoria. Signe lär sig också om de stora hoten mot folkhälsa med överanvändning av antibiotika och underanvändning av vaccin (bok 2 Signe Kunskapsdetektiv). Signe fängslas av forskares upptäckter och jakt på kunskap. Hon och hennes klasskompisar lär sig forska och Signe drömmer om att en dag ta emot nobelpris (bok 3 Signe Forskare). Slutligen tar Signe itu med några av de stora frågorna för mänskligheten - med både Malala Yousafzai och Greta Thunberg som förebilder (bok 4 Signe Rebell). 

Signe är en riktig nörd och hon vill veta mer och mer, så omvärlden kroknar. Hon gillar också att lära ut det hon själv lärt och är berättaren i böckerna. På nästan alla uppslag finns två bifigurer. Alter, den hundliknande varelsen, är Signes hispiga alter ego och Nysta, ett nystan som har nystat mycken kunskap i sina dagar och ställer reflekterande frågor till läsaren. 

Jag själv har haft ett kompetent stöd och en värsting till faktagranskare för de två första böckerna. Tack för det.

Bilder på prov
I somras fick jag, via en FaceBookgrupp Barnboksförfattare och barnboksillustratörer, kontakt med illustratören Anna Pers Bräcke (klicka). Kolla även Instagram: @annapersbracke. Henne vill jag jobba med och gav henne uppdraget att göra några provbilder till de två första böckerna. T ex:




Uppslag i Signe Kunskapsdetektiv där Signe berättar hur fästingar överför smitta. Bild Anna Pers Bräcke.


Anna tipsade mig om ett skissverktyg, iPad pro med programmet Procreate, som jag köpte och har skisserat böckernas uppslag med. Mycket arbetsbesparande. T ex så här. 






Ett uppslag i Signe Kunskapsdetektiv där Signe berättar om vårt immunförsvar.

Viktiga böcker 
I slutet av augusti utkom en bok som salufördes som den första vaccinationskritiska barnboken. Det tog hus i helsike i kunskapssverige och den kom att portas av bokdistributörerna. Tuva såg tumultet på nätet och skickade ett meddelande till mig.

– Mamma, dina böcker behövs. 
Då insåg jag att mitt projekt inte bara är ett Bente-har-kul-projekt utan också ett böckerna-är-viktiga-projekt. Barn måste få tillgång till fakta som är viktiga för mänskligheten. Böckerna måste få komma ut. 

Förlagen nobbar 
Under hösten har ett antal förlag fått manus till de två första böckerna. Än så länge har de antingen nobbat eller inte svarat. Konkurrensen är mördande, men jag har inte tänkt ge upp. Inte på länge än. 

Författargrupp 
Jag har också hittat en grupp på FaceBook, Barnboksförfattare jämna tisdagar, som jag är med i. Vi läser varandras texter och ger feedback. Värdefullt är bara förnamnet. Jag har gett dem munsbitar av mina två första böcker och samlar synpunkterna på hög. 

Pod om mig 
I november medverkade jag i en pod 
Det är aldrig före sent att skapa en ny väg i livet (klicka). Trettifyra minuters samtal med och om mig i podden Lasse och Margaretas psykologibyrå. Andra halvan av samtalet handlar om Kunskapsnystanet.

Faktabaserad världsbild för barn 
Nu behöver jag ladda batterierna. Först ska det julas i Karlstad med Ola-familjen. Sen ska jag bearbeta texterna. Parallellt ska jag berätta om Kunskapsnystanet på sociala medier för att kanske få en påtryckande intressent-grupp. Om du också tycker det är viktigt att förmedla en faktabaserad världsbild inom viktiga kunskapsområden även till barn, så kanske är det till och med du som ingår i supportgruppen? Jag återkommer om det. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

En berättelse om en berättelse, del 1. Seniorkollo film.