Egenterapi under vattentramp

Jag trampar vatten i väntar förlagens reaktioner. De flesta tar upp till 3 månader på sig att svara, en del ännu mer. Det trixiga är att inte alla lovar att svara. 

Vattentramp på mitt vis innebär att jag faktiskt gör en hel del. Bland annat terapeutar jag mig själv. Och så bearbetar jag manus, laddar för att bli strategiskt aktiv på sociala medier och ställer frågor om mitt projekt över huvud taget har plats i barnboksbranschen så som den ser ut idag.

Manusbearbetning
Författargruppen jag gått med i ger mig värdefull input, som jag samlar på hög. Jag tänker se över karaktärsbeskrivningen och göra storyn i första boken mer spännande. Behåller det mesta av klurigheter i form av metaforer och parallellberättelse. Jag menar att manuset är redan är hyfsat men att det självklart kan förbättras. Därtill har jag visat på fantastiska bilder.

Sociala medier
Planerar att bli aktiv om projektet på sociala medier och då tänka på strategiska målgrupper. I mitt fall är målgrupperna före bokutgivning andra än efter. Hur jag tänker kring detta är värt en egen blogg, så det får jag återkomma till.

Ny energi 1
När författaren till boken Hälsa för barn i slutet av augusti gick ut med att hans bok var den första vaccinationskritiska barnboken tog det hus i helsike i kunskapssverige. Min dotter Tuva tipsade om bråket och messade: ”Dina böcker behövs!” Jag fick en aha-upplevelse om mina böckers roll som bärare av faktabaserad kunskap. De är helt enkelt viktiga och det gav mig en ny energi.

Jag har fått in ett antal refuseringar som motsvarar nära hälften av de förlag som fått mitt manus. Resten kanske inte ens svarar. 

Den senaste refuseringen var intressant på ett sätt att jag fick ytterligare energi. I FaceBookgruppen Barnboksförfattare och barnboksillustratörer skrev jag ”Hur ska jag uppfatta den här refuseringen? Som en uppriktig vilja att jag ska återkomma med ett bearbetat manus för trolig utgivning eller som ett flagrant försök att mjölka pengar från en författare som är körd?”

Här är vad förlaget skrev och jag har anonymiserat det.
"Hej!
Tack för förtroendet att få läsa ditt manus.
Tyvärr passar det inte in hos oss i dagsläget, men vi hjälper dig gärna att ge ut det själv om du vill.

Vi kan också erbjuda en lektörsutlåtande om du vill jobba vidare med din text. För 1995 kronor + moms gör vår redaktör ett lektörsutlåtande, där får du reda på vad som bedöms vara de starka respektive svaga punkterna hos din text i fråga om story, dialog och språk. Därifrån kan du välja att jobba vidare med texten på egen hand, men du får också en prisuppgift på vad det kostar att få professionell redaktörshjälp under hela textarbetet. Därefter kan du skicka in manuset igen till oss och eller andra förlag.

Att arbeta tillsammans med en redaktör är ofta det bästa sättet att både lyfta sin text och utvecklas som författare. Med ett extra par tränade och kritiska ögon går redaktören igenom ditt manus och hjälper dig att göra hela manuset lika bra som de bästa delarna. Tillsammans för ni en dialog för att utveckla textens starkaste sidor och stadga upp de svagare - tills både du och redaktören känner er nöjda med slutprodukten.


”Jobbet som redaktör innebär att ta texter från nittio procent till hundra. En redaktörsgenomgång är ofta det som gör skillnaden mellan en bra bok och en riktigt bra bok.” - Märta Elf, redaktör på Idus, Visto och Stellar förlag
”Det känns jättebra med redaktörens synpunkter och tankar. Jag har köpt det mesta rakt av, så nöjd är jag!” - John Carling, författare
”Redaktören visade hur min text skulle kunna bli bättre. Hur jag som författare skulle kunna kliva upp ett steg. Utan henne hade jag fortsatt skriva som jag alltid gjort. Tack vare henne kommer jag nu istället att skriva som jag alltid velat göra.” - Jan-Erik Ullström, författare

Återkom också gärna med fler manus framöver.
Varma hälsningar NN. (Namn, förlag o kontaktuppgifter)"


Jag fick en hel del värdefulla svar om hur brevet kan tolkas.

Egenterapi 1
Men så var det en person som uppmuntrade mej. ”Jag tycker inte du ska känna dig körd” och lite senare ”Håll näsan över vattenytan och fortsätt paddla 🤓😊! Förr eller senare kommer du känna sand mellan tårna.” 

Det här irriterade mig. Som om jag kände mig körd och inte hade näsan ovanför vattenytan! Och jag ställde mig frågan varför jag blev irriterad och trängd av dessa vänliga kommentarer. Känslan väckte minnen från förr. Tillfällen då jag blev inföst i en fålla av maktlöshet, vanmakt och inget manöverutrymme.

Min pappa förväntade sig att jag skulle studera och behaga, inget mer. Där skulle jag vara, enligt honom. Det passade mig inte alls. Mitt liv har aldrig gått ut på att behaga. Nyfikenhet och kunskapslust passar däremot.

Under en studievecka för inte så länge sedan skulle vi jobba med vår förmodade ångest inför att forska. Det var fullkomligt irrelevant för mig att förväntas ha ångest. För mig var uppdraget okomplicerat och roligt. Jag blev skogstokig och säkert en riktigt vidrig student. Ångestfållan passade inte. 

Liknande känsla kom jag i kontakt med nu när jag antogs tycka att jag var körd som författare och behövde muntras upp. Den fållan passar inte heller. Förlåt du som var så vänligt uppmuntrande. Den här irritationen handlar enbart om mig själv.

Ny energi 2

I dessa trängda situationer händer något med mig som mer liknar naturkraft än något annat. Det är en sorts dom-ska-få-se-vem-dom-har-att-göra-med-kraft. Det händer nu. 

Ställer nya frågor 
Jag lade manuset på hyllan en tid och började ställa frågor om sammanhanget i vilket jag agerar. Förlagsbranschen. En bild kom för mig. Såg ett antal nyckelhål som mitt projekt Kunskapsnystanet och jag som författare har att passera. 















Totalt ges i Sverige ut ca 13500 böcker (2018). 
Av dessa är 17% barnböcker. 
Av barnböckerna är 20% faktaböcker. 
Av faktaböckerna är gissningsvis ungefär 0% sådana som vidrör mänsklighetens ödesfrågor. I den kategorin finns mitt projekt Kunskapsnystanet. 
Dessutom är jag debutant. Av alla utgivna barnboksförfattare är mindre än 5% debutanter. 

Lite uppmuntrande är dock att barnboksutgivningen ökat 230% de senaste 25 åren, från ca 1000 utgivna böcker 1995 till ca 2300 år 2018. Källa Svenska förläggareföreningen, https://www.forlaggare.se/den-totala-bokutgivningen-i-sverige. E-böcker och ljudböcker ingår inte i statistiken. Framför allt är ljudböcker på stark frammarsch.

Egenterapi 2
Här kommer den andra självterapeutande sejouren där jag både ställer frågorna och svarar: 
- Bäddat för maktlöshet? 
- Ja, alltså, oddsen är inte på min sida. 
- Vad göra? Lägga projektet åt sidan och göra nåt annat?
- Nej, inte än. Inte nu. Det här är för viktigt och roligt för att kastas i bort.
- Bearbeta manus? 
- Javisst. Tillsammans med ett förlag. Men inte nu. Ett något bättre manus gör varken till eller ifrån just nu. 
- Men vad KAN du göra då? 
- Jag får väl göra som Signe, huvudpersonen i mina böcker, ta saken i egna händer. 
- Vad innebär det? 
- Jag får till att börja med väcka medvetenhet om förhållandet i förlagsbranschen. Hos mig själv först. Och aktivera influensers. 
- Se där. Där har du dina strategiska målgrupper för tiden före dina manus antagits. 
- Ja, typ.
- Egenutgivning då?
- Njae, inte i nuläget. Det räcker gott med att landa i Kunskapsnystanets 4 böcker utgivna av ett kvalitetsförlag.

Vill veta mer om branschen 
- Den fråga jag nu närmast ställer mig är om det är som jag tror, att det inte ges ut några faktaböcker för barn inom vad som är att betrakta som mänsklighetens ödesfrågor och långsiktigt hållbarhet. 

- Alltså, vad handlar förlagens faktaböcker för barn om, egentligen? 
- Dinosaurier, djur och natur, människorkroppen, stjärnor och planeter och lite mulle-mek, svarade dotter Tuva när jag pratade med henne. 

Det här blir intressant. Redan har jag upptäckt böcker om väder och klimat, så jag är redan lite fel ute i mitt antagande. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1