En debatt av brösttoner

I drygt två år har jag jobbat med ett barnboksprojekt. Under åren har det kommit att växa på sig och är för närvarande 4 böcker. Bilderböcker. Faktaböcker. Under projektnamnet Kunskapsnystanet. För vetgiriga barn från 6 år.






Detalj från första bokens om slag. Bild Anna Pers Bräcke.

Första och andra boken handlar om borrelia och medicinkunskap för barn. Jag har låtit huvudpersonen Signe bli sjuk och frisk igen, ta reda på och förklara hur borrelia sprids, vad bakterier och virus är, hur antibiotika och vaccin påverkar, vad immunförsvar och resistens är och till och med hur det hänger ihop med folkhälsan. Till detta även lite medicinhistoria, dvs hur det kommer sig att vi vet det vi vet.

När jag hittade och anlitade förträffliga illustratören Anna Pers Bräcke fick projektet den skjuts jag behövde för att lämna "babyn" ifrån mig. På senare tid har jag skickat manus på de två första böckerna till ett antal förlag. I skrivande stund har jag fått 3 refuseringar och merparten har inte svarat än.















I slutet av augusti utkom en bok, Hälsa för barn, text Stefan Whilde, bild Louise Nocky, på Recito förlag. Författaren gick ut med att det var den första vaccinationskritiska barnboken i Sverige. Omgående väckte boken följare på sociala medier och tung kritik både på sociala medier och bland etablerade större tidningar och de medicinlärde. Först ut var ETC som beskrev bokens innehåll som starkt vaccinationskritiskt och därmed livsfarlig. Kort därefter drog både Adlibris och Bokus in den från sitt utbud. De kritiska rösterna skräder inte orden: livsfarlig, snudd på brottsligt smaklöst, motbjudande, historielös etc.

Författaren Stefan Whilde har gått ut i media och kallat detta för ett drev och liknat det med Kristallnattens bokbål. 

Brösttonerna i debatten visar på att 
detta är angelägna frågor för folkhälsan. 

Jag själv har funnit de här händelserna högintressanta. Båda har vi som målgrupp barn och deras anhöriga. Han sjunger homeopatins lov. Jag sjunger den faktabaserade kunskapens. 


Jag bestämde mig för att köpa Hälsa för barn och inte uttala mig förrän jag läst den. Idag kom den. 38 snabblästa sidor för 194 kr. 

Med välvilliga glasögon tycker jag att han varit fyndig i att förklara immunförsvar som om det vore en människa (kallad Will Power, anspelande på vilja och kraft). Illustrationerna är tilltalande, boken är lättläst. Jag sympatiserar med ambitionen att berätta hur vi håller oss friska. Jag sympatiserar också med passionen bakom budkapet i boken. Här stannar mina lovord. Dramaturgiskt lämnar den mycket övrigt att önska. 
Och i det stora hela tar jag avstånd från det direkta och fördolda budskapet. 

Så var det då budskapet om den etablerade läkekonsten i allmänhet och vaccination i synnerhet. Han verkar mena att traditionell läkekonst befattar sig med sånt som kroppen klarar av själv och att gipsa brutna ben och borde ägna sig enbart åt det senare. Han tillskriver inte läkekonsten att vara grindvakt mot det banala och ta hand om det allvarliga. 

När det kommer till vaccination säger kritikerna ”Boken lovar att det finns fullgoda substitut till vaccin: vitaminer, fett, solen, kokosolja, skratt och lek.” Då har de agerat fan när han läser bibeln. Stefan 
Whilde propagerar inte för substitut till vaccin, i alla fall inte så som jag läser boken, men han säger att vissa sjukdomar som mässling, röda hund och vattkoppor är naturliga och bra att få för de stärker immunförsvaret. Vet han då inte om att vaccin är ett försvagat smittämne som stärker immunförsvaret? Rena homeopatmedicinen om man med det menar medicin som är hjälp till självhjälp.    

Stefan Whilde är alltså inte tydlig med sitt vaccinationsmotstånd i boken. Det är han däremot i sin presentation av den. Det verkar vara en mediastrategi att få boken omtalad och med det lyckades han.

Men varför bryr jag mig? Jo, för jag talar i egen sak. Men också i folkhälsans. Här sitter jag med två outgivna böcker som ger vederhäftiga kunskaper om det Stefan Whilde ger sig på att förklara. I mitt tycke har han gjort det så förenklat att det blivit både ointressant och okunnigt. 

Med nämnda undantag (Hälsa för barn) och en landstingsutgiven bok (Förkylt) finns ingenting utgivet på svenska om bakterier, virus, vaccination etc. för barn. På engelska och tyska finns massor.

För några månader sedan var jag på Vaccinationsdagen anordnad av Folkhälsoinstitutet. Där var hundratalet vård- och skolfolk, någon enstaka läkemedelsrepresentant och jag. Man skriker efter vederhäftig litteratur som förklarar vaccination för barn och deras anhöriga. 

Den ökande spridningen av bakterieresistens och konsekvenserna av den ökande vaccinationskritiska rörelsen utgör ett av de stora hälsohoten i världen. I det skenet blir det utomordentligt viktigt att ge faktabaserad kunskap till alla, inte minst till barn. 

Till kvalitetsförlagen skickar jag en vädjan. Gör er bildningsinsats nu, innan den faktaresistenta rörelsen tagit makten och dominerar marknaden. Se till att täppa igen det kunskapshål som den obefintliga litteraturen står för. 

Kunskapsnystanet förmedlar kunskap som bygger på forskning och beprövad erfarenhet och har faktagranskats. De har en dramaturgi som följer huvudpersonen Signe genom sjukdom, lärdom, personlig utveckling och så småningom ansvarstagande. Hon är något alldeles extra och behöver få komma ut ur den digitala garderoben.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1