Kreativt flerdimensionellt pussel

I min egen ankdamm händer det riktigt roliga saker. Det kreativa flerdimensionella pussel jag hållit på med så länge håller på att bli klart.

Pusselbitarna handlar inte bara om vad jag skriver och vill ge ut utan också hur de ska illustreras och hur jag ska ge ut.

Jag har läst Tina Backs bok Skapa en e-bok med Jutoh från pärm till pärm och kommit fram till att det här bör jag klara. 

Utgivning
Jag tänker på egenutgivning av böcker. Det är helt uteslutet att ha ännu fler böcker liggande i mina källarförråd. Jag har inre motstånd att knacka dörr till förlag och bli refuserad. Den där refuserande kvalitén vill jag helt enkelt inte ha i mitt liv. Inte nu i alla fall. Vill inte stångas i motvind, hellre vara i flow med den lilla vind som fläktar.
Efter att e-bokutgivningens möjligheter sjunkit in ett tag, blev det uppenbart att jag ska ge ut i eget förlag och att det då får vara e-böcker. 

Illustrationer
Mina barnboksprojekt har också suttit fast i att jag inte löst frågan med illustrationer. Ja, jo, jag kan illustrera själv och har skissat en del. Men det är något som tar emot. För en tid sedan tog jag mig i kragen och hade ett manus med mig till mitt jobb som tentavakt. Berättelsen har arbetsnamnet Signes medicin. Där kunde jag faktiskt sitta och skissa. Inte heller då fick jag fatt på lusten. 

Signes medicin handlar om hur Signe får konstiga symtom av stelhet och smärta, visar sig vara borrelia, vägrar äta äcklig medicin, till sist lär sig och blir frisk. Med medicinska förklaringar.

Samma dag hämtade jag tvillingarna från förskolan. Jag skulle laga middag med två trötta barn runtomkring mig. Då kom jag på manuset i väskan och satte dem med papper och penna att rita på beställning. Du Hedda får rita "klättra i klätterställning". Du Signe får rita "åka båt".  På kort tid illustrerade de simma, gunga, vandra, tälta, äta glass. M fl.

De tyckte det var jättekul. Helt utan prestationsångest. På en halvtimme hade jag en hel hög charmiga illustrationer. Tanken slog mig att lösningen på illustrationer och illustratörer kanske finns närmare mig än vad jag trodde var möjligt. 





Det här är Heddas illustration till "simma". Hon förklarade att armarna vevar för hon crawlar. Där finns också linjer som markerar att hela kroppen rör sig.  

Steget var inte långt till tanken att animera teckningarna. Tänk om man kunde få armarna att veva runt. Och hur lär jag mig det?

Flow
Ibland händer saker slag i slag, vilket brukar kallas flow. 

Dagen efter skulle jag träffa en för mig nästan helt obekant person, Johanna Jönsson, nyligen hemflyttad till Sverige. Jag träffade henne för två midsomrar sedan och vi pratades då vid då på ett sätt som klickade. Nyligen träffade jag henne på ett kalas och vi bestämde att träffas hemma hos mig, vilket råkade vara dagen efter att tvillingarna gjorde sina första barnboksillustrationer. Det visade sig att Johanna gått Konstfack, är konstnär med specialutbildning på animering. Vi läste tillsammans i Tina Backs bok och kom fram till att ja, det ska gå att ha animerade bilder i e-böcker.

Jag har bestämt mig för att Signes medicin ska bli försöksprojektet i e-boksutgivning. Till att börja med ligger jag lågt med animeringen, den kan få bli en vidareutveckling senare. Nu letar jag en läkare som kan vara granskare i ett faktaavsnitt om borrelia, antibiotika och resistens. 

Barnen behöver göra fler illustrationer och det är inte det lättaste att få dem motiverade på beställning. Hur blir det om de vägrar? Hur bra är idén med att använda barn som illustratörer till en barnbok?

Tankar som ledstjärna
Min vana trogen tenderar jag också att tänka i smått grandiosa tankebanor, av vilka det sällan blir något vettigt alls. I bästa fall är de en sorts ledstjärna. Nu är jag fångad av tanken på att skriva barnböcker som bidrar till barns förståelse och ansvar för de stora skeendena, typ resistenshot och klimathot. Kunde jag hitta teman som med barnperspektiv förklarar komplexa skeenden i stort och smått? En sorts Rosling-budskap för barn. Jag har nyligen läst och förmodligen influerats av Hans Roslings postumt utgivna Hur jag lärde mig förstå världen (i samarbete med Fanny Härgestam) och på mitt nattygsbord ligger Factfulness (skriven av Hans Rosling, Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund) och väntar.

Senaste tanken, som jag fick rakt uttalad ev goda vännen Kjerstin Oscarson, är att jag kanske ska vända mig till ett förlag ändå. Det smakar jag på medan jag jobbar på med manus och illustrationer. Vi får se hur jag gör. Det är ju lätt att skicka in en fil för bedömning. Har svårt att se mig bli besviken då mina förväntningar inte kan vara lägre ställda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1