Mellan hägg och syren


Bloggen 
handlar om att hänga i träd vid min ålder, om sommarens erfarenheter av trädcamping för damer (och herrar) med passerat bäst-före-datum. Det är en campingform som passar oss som gillar närhet till naturen och som har svårt att komma upp från och ner på backen.


Jag har hängt några dagar åt gången, både själv och i sällskap. Erfarenheterna grundar sig på 
  • Ett första utrustningstest med cykeltur till Paradisets naturreservat i Huddinge.
  • Några nätter i Uppnäs nära Norrtälje runt midsommar, då jag hade lättillgänglig support av Tuva och Leo. 
  • Tio dagars bilsemester runt Mälaren med trädcamping i goda vänners trädgårdar och några tafatta försök att campa helt och hållet utan tillgång till vänners bekvämligheter som vardagsrum, toalett och dusch. 
  • Två dygns trädcamping med Gunnel i vänners trädgårdar på en biltur runt Mälaren. 
Nu kan jag mycket mer. Om utrustningen, om att hitta lämpliga hängplatser och om mina krav på tillvaron för att det här ska bli roligt. 

Förutsättningen är att ha en utprövad hängutrustning, bil, kartor, internetuppkoppling och en och annan vän att campa hos eller med. Jag har dessutom tillgång till en ovärderlig kunskapskälla i mågämnet Leo. Det är han som gett mig både kunskap och stöd i att tillägna mig den trädcampingens teori och praktik som jag delger bloggen. 

Jag har mött personer som fascinerats och vill att jag skriver om detta. Det gör jag gärna. Här och nu. 

Innehåll
Trädcamping
Social trädcamping
Utrustningen
Uppsättningen
Citat och frågor
Ordlista
Tack

Trädcamping
Sommarens semester stod för dörren och jag skulle trädcampa. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att hitta bra hängställen.

Jag kände mig svajigt osäker då jag skulle hitta träd att hänga i alldeles själv. Men det har jag ändå gjort några gånger. Lärdomen från dessa äventyr är att vara ordentligt påläst på kartan. Min speciella kravprofil på häng gör att jag får söka mig till offentliga badplatser och naturområden som har P-plats, raststuga eller vindskydd / grillplats och toalett. Vanliga campingplatser går bort, de är alldeles för stökiga och exploaterade. 








Naturskönt hängande i Paradisets naturreservat i Huddinge. Det var bökigt att komma hit utan bil. Cykel med vagn på pendeln, cykling i bostadsområden och förfärliga industriområden på vägar med tung trafik. Ingen höjdare. Hädanefter vill jag ha bil.








Första natten under bar himmel i Ängelsberg. Marken full av myror och av det lärde jag mig något. Här träffade jag ett par som upplevde den stora branden på nära håll för några år sedan. Mer om det i en senare blogg.

Social trädcamping
Överlägset trevligast och bekvämast har varit att hälsa på vänner och campa i deras trädgård eller skogsdunge. Jag eller vi har kommit på eftermiddagen, lagat middag tillsammans, ätit gott i glada vänners lag, förtjusat värdfolket med trädhängandets praktiska konst, ätit frukost tillsammans, plockat ner utrustningen och dragit vidare. 











Hos Max och Mimmi i Gångholmen söder om Västerås hängde jag mellan slott och koja.









Hos Ullis i Mälby Kulle nära Malmköping i en park nära ridskola och flanerande hästar.











Hos Mats och Bitte i Hälleforsnäs i deras parkliknande trädgård mellan äppelträd och altan. Här är det morgon och sovsäcken hänger på vädring.








Hos Kristina Slotte i Sala mellan hägg och syrén, diskret med utsikt över en åker. Översta vinjettbilden är Gunnels näste vid samma tillfälle.









Vi behövde röja lite för att bereda mig platsen mellan hägg och syrén. 







Hos Torsten och Birgitta på Fogdö hängandes med Gunnel.
 Ser ut som om vi står på marken, men så är det inte. Det regnade ihärdigt - en sällsam ljudupplevelse. Inte en enda droppe nådde in till oss.
















Det regnade ihärdigt ett dygn eller två. Men inte gjorde det något. Gunnel gör sig redo att krypa till kojs.












Efter att ha lyssnat på regnet ett tag på morgonen kröp jag ut och kunde gå in till en brasa och lyssna på klassisk musik medan Birgitta fixade frukost. Det är sånt här jag menar med den sociala trädcampingens stora fördelar.

Utrustningen
Jag blev rekommenderad att köpa ett färdigt kit med hängsäng/myggnät, underkilt och tarp. Det var ett bra råd. Flera av mina yngre och mer erfarna vänner köper material och syr själva. Det går bra det med, men då behöver man också kunna en del. 

Senare kompletterade jag utrustningen med trädbälten, karbinhakar och särskilda linor av mycket starkt material, dyneema, till hängsängen och en varm ultralätt dunsovsäck. 











För att sova skönt behöves en hängsäng med myggnät, myggnätsstag, underkilt (undertäcke), en skön kudde och varm sovsäck.












Den regnskyddande utrustningen består av tarp, trädbälte, tarplina, tarppinnar och tarppåse.










Jag använder min favoritkudde (Tempur), en lite mindre kudde under knäna, en varm lätt sovsäck och sist, men inte minst, kisspottan (den ovala glassburken). 

Ficklampa, pannlampa, bra kniv, rejäl sax, tändstickor och tändare, extra linor, kisspotta (glassburken) och spork ingår också i packningen. 

Nu känns utrustningen perfekt. Min beskrivning inkluderar inte kök, typ triangia, kylväska och sånt. Det är ett annat kapitel. Själv väljer jag att bara förse mig med lite frukost och äta all annan mat på lokal eller hos vänner.

















All utrustning ryms i en vanlig matkasse. Sovsäck, kuddar och extra filtar behöver en egen kasse.

Kostnad 
Så här långt har min utrustning kostat strax under 4000 kr. Jag har räknat in allt som jag skriver om, både grundkit, dunsovsäck och allt extra lullull. Allt har jag köpt i Sverige, utom sovsäcken som jag beställde från USA med leverans från Kina. 

Ett grundkit kostar ca 2000 kr, vilket går bra att starta med om man har bra sovsäck eller täcke sedan tidigare. Syr du själv kan du halvera den kostnaden.

Uppsättningen
Du ska sätta upp din hängsäng och ett tak, en tarp, som regnskydd. Om det är uppehållsväder börjar du med hängsängen. Om det regnar börjar du med regnskyddet, dvs tarpen. Så här går det till.

Välj ut två stadiga träd eller andra fasta punkter
med 7-12 meters mellanrum och någorlunda slät mark mitt emellan. Du vill ju inte ha vassa stenar eller en myrstig att kliva på i nattmörkret.

Fäst trädbältena
vid var sitt träd, ungefär på den höjd som dina uppsträckta armar medger när du står raklång vid trädet. 

Fäst hängsängen 
i de två träden med hängsängens karbinhake i trädbältets ögla. Justera i både sidled och höjdled. Se bilden hängvinkel illustrerad med tumme och pekfinger nedan. Höjdled handlar om att det ska vara bekvämt att kliva i och ur. Prova dig fram. Jag har valt att köpa en särskild och mycket stark hängsängslina, en whoopiesling av dyneema. Den är mycket lätt att justera längden på.











Lite överkurs. Du kan säkra hängsängens böj i ett konstant läge genom att förse den med en structural ridgeline. I teorin fungerar det som på bilden. Vilken vinkel du än har på hängsängslinan så förblir hängsängsböjen konstant. Det är något jag förstår nyttan av men ännu inte lärt mig i praktiken. 

Fäst underkilten
med underkiltens två karbinhakeförsedda resårlinor på hängsängens lina, först ena sidan sedan den andra. Två karbinhakar på varje sida av underkilten fäster du i hängsängens öglor. Se bild nedan.

Staga upp myggnätet
Myggnätspinnar träs in i ett litet knapphål i en fåll, se bilden nedan. Linan ovanpå myggnätet fästs i nocklina eller trädbälte. 








Bilden visar 
1 att tarpen kan hängas upp vid sidan om, lätt att bruka som tarp utifall regnet skulle komma
2 att myggnätet fästs i nocklinan
3 att hängsängen fästs i trädbältet och 
4 att nocklinan spänts i trädbältet i ett ganska lågt läge 









Tarpen är uppvikt för att visa en vinkande Bente. Passar på att visa på några detaljer. 
Blå pil - här regleras hängmattans sid- och höjdled med en snillrik tunn linkonstruktion, en whoopiesling av dyneema, som innebär att man försiktigt föser linan hit-dit men vid drag så nyper den.
Rosa linje - markerar platsen där myggnätets stagpinnar träs in i sin fåll.
Grön linje - anger underkiltens fästning vid lina och hängsäng.









Fotat inifrån under bar himmel i Ängelsberg. Med lite god vilja går det att se både nocklinan utanför myggnätet och den extra lina jag satt upp för att hänga saker i. Jag ska sy mig en påse eller två som jag kan hänga på nämnda lina, nyttjande prusikknop så påsen hålls i läge. För pannlampa, glasögon, mobil, nycklar, bok, hörapparat, liten högtalare och slikt.

Fäst tarpens nocklina
Tarplinan är tarpens nock. Nocklinans placering i höjdled beror på förväntad väderlek och behov av utsikt. Du fäster den i trädbältet eller runt trädet en bit ovanför den.
I vanliga fall kan det vara skönt att ha lite rymd under tarpen, dvs med högt placerad nocklina. Blir det en varm regnfri natt kan du hänga tarpen vid sidan om, eller ha upprullad på nocklinan, redo att snabbt dra över om uti fall att. Om det ska regna mycket är det bra med lägre placerad nocklina och därmed få en lågt sittande tarp med bra regnskydd.  

Häng upp tarpen och justera i sidled
Lägg tarpen över nocklinan. Jag struntar i att trä linan genom tarpens öglor. Det finns ett fiffigt sätt att fästa som gör att det lätt att justera tarpens läge i sidled.  
Fäst två i öglor i nocklinan med prusikknop och 
Förse tarpens sidmitt med en karbinhaksförsedd kort tamp. 
Nu är det lätt att justera tarpen i sidled så att den hänger i perfekt läge över hängsängen.
Tarpens hörn förankras i mark eller vegetation.













En tarp kan också hängas på diagonalen.















Kristina Slotte i Sala har fått besök två gånger. Här engagerar hon sig i myggnätets upphängning.













Idealisk hängvinkel för hängsängens infästning vid sitt träd. Det finns mätutrustning att köpa för den som är lagd åt det mer exakta hållet. 

Ju mer vågrät hängvinkeln är, desto större påkänning är det på utrustningen. Det fick Gunnel erfara den hårda vägen då hon dråsade i backen inte mindre än tre gånger av linor som gick av. Jag trodde att linorna kunde förlängas och spännas mer eller mindre vågrätt mellan två glest stående träd. Efter tre misslyckanden gav vi upp och sökte oss till träd med lagom avstånd som medgav en mer harmonisk hängvinkel. Ytterligare en lärdom, alltså.















Slutligen en bild på mig i demonstrationstagen. Jag lär genom att lära ut.

Citat och frågor 
om upplevelsen av att hänga och varför man håller på detta viset.

- Hänga, det är som att ligga i en livmoder med utblick mot kosmos!
- På morgonen känns ryggen som om den fått massage eller vattengymnastik. Efter en hängande natt är jag inte så stel som jag brukar vara. Trädcamping förlänger den period i livet då camping är ett alternativ. Med andra ord, det är ett bekvämt sätt att fortsätta campa för oss med passerat bäst-före-datum.
- Vaggandet är närmast magiskt rogivande.
- Ljuden, jag säger bara det, ljuden. Vinden, trädrasslet, regnet, de prasslande djuren...
- Den friska luften. Närheten till naturen. Äventyret.
- Funderar på att göra mig av med tempursängen för 30 papp och sova hängandes hemma i lägenheten. Om jag kan lösa upphängnings- och möbleringsfrågan.

- Är du inte rädd? - Nä, för vadå? Jag trädcampar ju inte inne i storstadsmyllret. Risken att bli överfallen eller överkörd är minimal. De stora vilda djuren skakar nog förundrat på huvudet inför åsynen av den snarkande jättekokongen. Och ohyra kommer inte åt mig, jag har myggnät. 
- Oroar du dig inte för nånting? - Jodå. Jag känner mig osäker på kartläsning när det kommer till att hitta bra hängställen. Jag har en hälsa som kan ställa till det lite och har behov av toalett. När det gäller vildmarkscamping på egen hand, så oroar mig tristessen och vad jag ska hitta på om det spöregnar länge. Jag själv är ganska tråkig att umgås med 24 timmar om dygnet. Summa summarum är jag själv den svagaste länken. Men jag tycker att jag eliminerat mina svagheter genom att uppfinna "den sociala campingen".
- Vill du hitta likasinnade? - Väldigt gärna. Kompisar att hänga med och hos, det är grejer det. Hör av dig om du vill prova. Det är ett speciellt sätt att umgås.

Ordlista 
Vissa ord och begrepp på engelska saknar ännu en vedertagen svensk översättning. De förklaras här. Jag kommer att blanda engelska och svenska begrepp, så som jag lärt mig använda dem. 

Tarp = tygtak. 
Treehugger = trädbälte, trädrem, trädkramare. 
Ridgeline = tarpens nock, den lina som håller tarpen uppe. 

Hammock = hängsäng, hängmatta. 
Whoopiesling = hängsängens justeringslina som är gjord av materialet dyneema, ett av världens starkaste material och 3 gånger starkare än stålwire. 
Underblanket = underfilt, underkilt, h
indrar nattkylan att tränga in i den goa sängvärmen.
Structural ridgeline = en lina som håller hängsängen i konstant svajläge.
Prusikknop = en knop uppkallad efter sin uppfinnare Karl Prusik och används för att knyta fast en tunnare tamp på ett grövre rep så att det är möjligt att enkelt flytta knopen. När knopen belastas låser den fast, medan den går att flytta längs med repet när den inte belastas. Den är enkel att göra och används för att justera tarpens läge utmed nocklinan. Eller för att hänga upp saker och göra dem flyttbara utefter en inre taklina.

Tack 
för häng och umgänge under midsommar i Uppnäs hos Ulrika, Mats, Gunnels och Birgittas klaner. 

Tack till er som förgyllde min hängande semester runt Mälaren i augusti: Max (son) och Mimmi i Gångholmen söder om Västerås, Ullis (fd studiekamrat) i Mälby Kulle nära Malmköping, Mats (kusin) och Bitte i Hälleforsnäs, Kristina (kollega som tentavärd på KTH) i Sala och Birgitta och Torsten (hängkompis Gunnels nära vänner) i Fogdö nära Strängnäs. Sist men inte minst, tack Leo för allt kunnande du gett mig. 

You made my summer! Mersmak!


Tack Gunnel Ginsburg för att du ville hänga med mig. Mersmak!  Och tack Kristina Slotte för att jag fått lära känna dig, hänga med och hos dig. Ännu mera mersmak!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1