I väntans tider

 Att producera en bok kan liknas med att vara havande, att vara i väntans tider. Även om det bara gäller en bok som reviderats lite inför ännu ett upplagetryck.

På sistone har min kollega Gro och jag pillat med några ändringar och tillägg i boken Mentorskap. Faktiskt en handfull tillägg. För första gången har vi lagt till lite teori i den i övrigt genompraktiska handboken. Å så har vi läst korrektur. Framlänges och baklänges. Kört genom rättstavningsprogram.

Därefter har jag själv pillat med trycktekniska frågor tillsammans med vår eminenta samarbetspart, Edita på Print in Baltic.

Boken tryck i tre färger, rött, blått och svart. Inlagan, dvs själva boksidorna, är tryckta med färgsystemet Pantone. Det innebär i princip att färger blandats till den nyans jag vill ha och trycks med den färgen. Mitt layoutprogram grejar inte, visade det sig, att konvertera till Pantone-färg med mindre än att jag skaffar mig en särskild app som jag inte klarade av att få till. Denna lärdom har tagit många timmar. Inlagan trycktes och nu kunde vi få veta bokens faktiska tjocklek.

Därmed var det dags att göra trycktekniska ändringar på omslaget. Boken behövde 1 mm extra på varje omslagsveck och ryggen behövde vara hela 0,5 mm tjockare än det original jag gjort. Omslagets flikar behövde också vara smalare. Edita fixade dit streckkod och jag gjorde alla ändringarna i mått. Även omslaget trycks med tre färger och vi förberedde för tryck med Pantone även här. När omslaget var tryckt och klart visade det sig att färgerna blev för skrikiga. Jag kunde inte acceptera resultatet och omslaget trycks om med fyrfärgstryck. Det försenade såklart leveransen.

Jag har varit insnöad på dessa mikromy-detaljer och roade mig med att lägga ut en bilder på Facebook Finn 5 rätt som en tävling där man kunde vinna den nya boken - en bild på före en hel drös ändringar i omslaget och en bild efter.  J
ag visar dem här så du kan se. 














Omslaget (ovan) före ändringar där omslaget tagit några viktiga steg, fler än 5, i förberedelse för tryck (nedan).














Två ganska lika omslag med en rad skillnader att upptäcka.

Det kom inte in ett enda tävlingsförslag. Jag drar slutsatsen att detta pillande roar endast ett fåtal personer, av vilka jag är en.

Det är sånt här pilligt pet som havandeskapet handlat om. Nu är
det slutväntat. Om två timmar väntar jag bokleverans. 2000 böcker levereras på en pall och ska tas om hand. Jag har ett litet källarförråd och vissa hål i mina bokhyllor för de 100 kartongerna. Jag gruvar mig lite för jag har de senaste dagarna börjat få lite ont i knäna igen och kånkande på böcker är kanske inte bästa syssla då. Jag ska i alla fall ta det så försiktigt jag kan.

Att vara i väntans tider innebär också en psykisk anspänning. Det är spännande att öppna första kartongen och hålla den lilla skapelsen i sin hand. Av erfarenhet vet jag att det är en upplevelse m
ed blandade känslor där besvikelse är första stadiet. Det är nu man upptäcker korrekturfel man borde sett tidigare. Färgerna brukar aldrig vara exakt enligt förväntan. Det finns alltid ett moment av - Jaha, var det så det blev. Efter ett tag växer kärleken till den lille. Det kan bli till en sorts föräldraskap där just min lilla skapelse är ett unikum av förträfflighet. Det är då det är svårt att förstå omvärldens relativa ointresse. Efter ytterligare ett tag normaliseras relationen mellan boken och mig. Då blir boken mest bara en i högen som ska skickas vidare. Ja för vi förlägger själva och det är jag som sköter bokdistribution och fakturering. 

Där är jag inte än. Nu väntar jag med darrigt välkomnande hand på de nytryckta böckerna. Med vetskap om att reaktionerna inför dem kommer att variera den närmsta tiden. 
  • Besvikelse och skam. 
  • Överdriven uppskattning och kärlek. 
  • Förundran över omvärldens ointresse.
  • Normalisering.  
Så som det är när förlossningen skett och inte längre är i väntans tider.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1