Kanske biter sig Trump i svansen

 Donald Trump är jag inte någon vän av. Han är en värdig representant för den högerpopulism som sveper över världen. Tyvärr är han inte ensam och det bekymrar mig en hel del. Jag jobbar med mig själv så jag inte hemfaller åt passiv oro, för det gynnar precis ingen. Gick Womens March i lördags, dagen efter att Trump blev president, för att uppleva att vara bland gelikar. Vi stod upp för värnande av jämställdhet och mänskliga rättigheter i en tid av högerpopulistiska vindar. Lär ha varit några millioner världen runt, vilket först irriterade honom, Trumpen, och sen vände han på en 5-öring och tyckte det var viktigt med olika röster i en demokrati.


Bara några timmar efter installationen till president togs info om mänskliga rättigheter och klimat bort från vita husets hemsida och kort därefter den spanskspråkiga informationen. Medierna rapporterar nu om att han stoppar eller initierar en lång rad händelser som han pratat om under valrörelsen. Den 300 mil långa muren mellan Mexico och USA ska börja byggas inom någon månad. Den fria aborten skall begränsas och oljan flöda.

I ärlighetens namn, karln verkar ha menat en del av vad han sagt under valrörelsen. Det hedrar honom. Nu demonstrerar han sin beslutskraft, makt och grandiosa rätt lynniga ego. Lögner kallas för "alternativa sanningar". 

Jag tänker att det kan uppstå en situation som kan gynna oss som tycker att han är olämplig. Om han far för hårt och fort fram så kommer motståndet att växa. Beslutsfäiga entusiastiska politiker som kavlat upp ärmarna har lärt läxan förr. De får folket mot sig om de far fram för fort. Väljarna sviker.

Kanske blir han kortlivad som president? Kanske. Kanske biter han sig i svansen. 

Funderar på vad som skulle hända om man istället för att förfasa sig skulle elda under brasan för att påskynda att han blir kortvarig vid makten. - Typ Heja Trumpen, mera kan du, skynda skynda! Om det inte vore att leka med elden, så roar mig tanken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1