Osäkert

Förstummad. Förvirrad. Förtvivlad. Förundrad.

Jag vaknade vid tretiden inatt och kollade läget. Då såg Clinton ut att vinna och Trump hade gjort några anmälningar om valfusk. Han kommer inte acceptera valresultatet, sade en rubrik.

- Se där, jag hade rätt, tänkte jag och somnade om.

Vid sjutiden var det annat ljud i skällan. Trump vann med god marginal. Jag hade fel fel fel.

Det är kaos i hjärnan. Tankarna är blockerade. På nyheterna kommer analytiska kommentarer. Fångar fragment. Nu väntar en tid av oro. Hur och vad han ska göra från sin nya maktposition?

 Det kommer några få tankar ur det tjorv av reaktioner som hjärnan just nu hanterar.

  • Hur blir det med klimatavtalen?
  • Hur blir det med hans maktutövning? Han har vunnit på att mobilisera ilska – det gjorde Hitler också. Hitler tog över och kastade demokratin överbord och likviderade syndabocker i industriell skala. Trump utser också syndabockar. Men hur odemokratisk är Trump i själ och hjärta? Kommer han att kasta demokratin överbord eller spela efter demokratiska spelregler.
  • Hur blir det med protektionismen?

 Å så tänker jag om Trumps kommunikativa förmåga att den är en katastrof och att han är genial. Han har fått media att komma galopperande för att fånga och förmedla otidigheterna och lögnerna. Genialt. Det han sagt är i många avseenden en katastrof. Återstår vad han menar, egentligen.

 Nåväl, det är osäkert just nu. Det klarnar så småningom. Jag förundras över att en president vunnit med så lite besked om vad han vill göra som president. Han har varit bra på att säga vad han är emot, flummig i vad han är för och urusel på ge lösningar. Därav den nuvarande osäkerheten och den oro det väcker.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2023 Bentes årskrönika

Berättelsen om en berättelse del 9. Det är mycket nu.

Reservdelsmänniska 1